Prema nerevidiranom nekonsolidiranom tromjesječnom izvještaju na Zagrebačkoj burzi, promet preko luke Ploče iznosio je 573.289 tona robe u 1. kvartalu 2025. godine što ukazuje na pad od 41,09% u odnosu na isto razdoblje prethodne godine (2024: 973.213 tona).
- a) Ukupan pad prometa primarno se odnosi na pad prometa rasutih teretaod 69,17% u odnosu na prvi kvartal godine.
Isti je rezultat ponajviše dvije stavke:
1.) Prekid željezničkog prometa u BiH na području Jablanice i Konjica početkom 4. kvartala 2024. godine
− Zbog prekida željezničkog prometa dostava i otprema tereta vagonima u i iz luke Ploče bila je u potpunosti onemogućena na jedinoj željezničkoj vezi s lukom Ploče, iz koje se otprema najveći dio sirovina prema BiH i Srbiji. Tijekom prekida željezničkog prometa, teret namijenjen tržištu BiH prevozio se cestom i kamionima. Glede izazova, u vrememskom ograničenju logistike te porastu troška logistike, neki kupci su bili primorani pronaći alternativne pravce snabdjevanja tijekom 4. kvartala 2024. godine, te početkom 2025. godine. Slijedom navedenog, kupci se nisu mogli automatski vratiti danom ponovnog uspostavljanja prometa – 31. sječnja 2025. godine kad je dovršena sanacija razrušene pruge i ponovo pušten željeznički promet nakon skoro 4 mjeseca
prekida.
2.) Nepovoljne promjene tržišnih okolnosti
− Luka Ploče je, u ulozi izravnog kupca, donijela odluku o obustavi djelatnosti trgovanja robom. Glede 2025. godine koja se do sad pokazala turbuletnom u pogledu makroekonomskih faktora vezano za geopolitičke tenzije te novonastalo uvođenje tarifa, poslovni model luke Ploče će se nadalje fokusirati na primarnu djelatnost da bi uoči nestabilnosti tržišta ostvarila što pozitivnjiji rezultat uz najmanje izlaganje više rizičnim faktorima.
− Volatilnost tržišta koja je uzrokovala nestabilnost u poslovanju, odrazila se također na usporedni promet na području nabave i potrošnje energenata i proizvodnje čelika, te povezane proizvodnje i prodaje metalurškog koksa.
U usporedbi s prijašnjim godinama, ukupan promet tijekom 1. kvartala 2025. godine je iznosio 573 tisuće tona što ukazuje na pad ukupnog prometa od 41,09% naspram 1. kvartala 2024. godine, pad od 51,63% naspram 1. kvartala 2023. godine i pad od 54,86% naspram 1. kvartala 2022. godine.
- b) Promet generalnih tereta je porastao za 19,90%, čemu najviše doprisnosi porast prometa kontejnera i aluminijskih ingota, dok je uočen pad prometa betonskog željeza.
- c) Promet tekućih tereta je pao za 4,10% usporedujući isto razdoblje prošle godine.
Prihodi od prodaje lučkih usluga iznose 4.590 tisuća eura i manji su za 42,03% u odnosu na isto razdoblje prethodne godine (2024.: 7.918 tisuća euro). Pad prihoda prati pad prometa.
- Društvo nema prihoda od prodaje roba u prvom kvartalu 2025. godine (2024.:14.824 tisuće eura).
Isti je rezultat Odluke uprave o obustavi djelatnosti trgovanja robom do daljnjega.
- Poslovni rashod bez amortizacije iznosi 4.140 tisuća eura (2024.: 19.203 tisuće eura). U 2025.
godini nema troškova prodane robe dok je u 2024. godini trošak prodane robe iznosio 14.451 tisuću
eura. Rashod bez troškova prodane robe manji je za 12,87% u odnosu na isto razdoblje prethodne godine.
- EBITDA marža bez trgovine za period I-III 2025. godine iznosi 16,44% dok je u 2024. godini za isti period iznosila 40,02%.
Ljudski potencijali
Broj zaposlenih se smanjio za 23 s 393 zaposlenika na 370 zaposlenika uspoređujući isto razdoblje tekuće
i prethodne godine dok je ukupan trošak zaposlenih porastao za 1% u promatranom razdoblju. Prosječna
bruto plaća (izuzev plaća višeg menadžmenta) iznosi 1.520 eura u promatranom razdoblju, a u istom
razdoblju prethodne godine iznosila je 1.413 eura, što ukazuje na porast prosječnih plaća za 7,54% u
promatranom razdoblju.
Utjecaj rusko ukrajinske krize na poslovanje
Uzimajući u obzir protekle 4 godine:
- Glede 2022. godine do 2024. godine: Rusko – ukrajinska kriza je pozitivno djelovala na poslovanje
Društva uslijed poremećaja globalnih logističkih tokova koji su usmjerili dodatne terete Društvu o porast od 2% u 2024. godini kad se usporedi s istim razdobljem u 2021. godini; dok je porast za 2023. godinu iznosio 23%; a za 2022. godinu 43% u usporedbi s prometom iz godine.
- Međutim u prvom kvartalu 2025. godine, promet je manji za 26,55% kad se usporedi s prometom prije krize 2021. godine.
Društvo ne obavlja financijske transakcije preko nijedne ruske financijske institucije te nema financijsku
izloženost prema istoj. Nije bilo transakcija s Rusijom tijekom prvog kvartala 2025. godine.
Društvo je procijenilo povezane rizike uslijed navedenog kako slijedi:
- Porast cijena prijevoza, sirovina i materijala, energije i goriva (u odnosu na prethodne godine prije
krize) što se dalje prenosi na ostale troškove.
- Uslijed porasta cijena i logističkih izazova, i dalje su povećani zahtjevi dobavljača za avansnim
plaćanjem dok je isporuka dobara vremenski prolongirana. Efekt istog je proaktivno i detaljno planiranje financijskih sredstava za tekuće potrebe i nepredviđene okolnosti, a plaćanje istih avansno.
Svakako se i dalje osjeća pritisak izraženih makroekonomskih faktora na poslovanje Društva i komitenata kao što je navedeno u međuizvještaju poslovodstva.
Društvo i dalje ima zadovoljavajuću razinu likvidnosti koja je dostatna za izvršavanje svih dospjelih obveza.