Iz Mjesne zajednice Krvavac dobili smo pismo u kojem žele skrenuti pozornost javnosti na probleme prolaska vlakova kroz to mjesto:
Obraćam Vam se u ime stanovnika mjesne zajednice Krvavac, s namjerom da se pobudi veća pozornost problemu s kojim se svi naši sumještani suočavaju, a nitko, pa čak ni nakon obraćanja i pisanja pritužbi nadležnim institucijama, nije bio u stanju ni očitovati se, a kamoli nešto poduzeti po tom pitanju!
Naime o čemu se radi, kroz naše naselje, koje je čisto radi lakšeg snalaženja na karti, dio općine Kula Norinska u dolini Neretve, prolazi željeznička pruga Sarajevo-Ploče, odnosno dionica Metković državna granica-Ploče. U naselju postoje dva željezničko-cestovna prijelaza u razmaku od 200 metara koja su osigurana svjetlosno-zvučnom signalizacijom, ali bez polubranika. Baš zbog toga, a i zbog sigurnosti svih sudionika u prometu, za brzinu kroz to područje, dakle centar samog naselja, određena je brzina od 30 km/h. No, povremeno bi nam se učinilo da vlakovi nekad voze brzinama većim od dopuštene. U početku nas to nije pretjerano zabrinjavalo, no poslije priča s ostalim mještanima, shvatili smo da se ta stvar ustvari kontinuirano ponavlja. Kontinuiranim praćenjem kroz cijeli srpanj i kolovoz ustvrdili smo da se to događa otprilike svako četvrti dan, odnosno noć. 30.8.2023.g. jedan od naših sumještana snimio je prolazak teretnog vlaka kroz to područje gdje određena brzina 30 km/h brzinom minimalno dvostruko većom od dopuštene (50-60 km/h). Odmah sutradan sastavili smo dopis Hž Infrastrukturi te Agenciji za sigurnost željezničkog prometa, u nadi da će institucije koje su zapravo i nadležne za ovakve stvari promptno reagirati, no do današnjeg dana (14.9.2023.g.). nitko se nije niti očitovao, a kamoli obećao da će poduzeti nešto po tom pitanju.
Budući da su se nadležne institucije očito oglušile o naš dopis, dali smo si truda i počeli sami istraživati o čemu se točno radi, iako smo što se tiče željezničkog prometa laici. Dakle, maksimalna brzina za teretne vlakove na ovoj pruzi iznosi 80 km/h, izuzev dakle samog centra naselja Krvavac, između dva željezničko-cestovna prijelaza, gdje je jasno označena “ograničena brzina 30 km/h” svom pratećom signalizacijom, a u prilogu Vam prilažem i fotografiju na kojoj se jasno vidi znak “Početak ograničene brzine 30 km/h”. Uz tu ograničenu brzinu, za teretne vlakove koji prevoze rasuti teret (ugalj) zbog zaprašivanja uglja iz vagona određena je maksimalna brzina za tu vrstu teretnih vlakova između Ploča i Metkovića koja iznosi 50 km/h. Dakle, jasno je da je prekoračena i jedna i druga brzina, i od 30 km/h koja vrijedi samo za određenu dionicu pruge, kao i od 50 km/h koja je određena kao maksimalna brzina za vlakove koji prevoze rasute terete.
Uzmimo za primjer pravila u cestovnom prometu, svi znamo da je npr. kroz naseljena mjesta maksimalna dopuštena brzina za vozila u cestovnom prometu 50 km/h, uz svima nama poznatu toleranciju od 10 km/h. Već kada se pređe ta tolerancija, prometna policija ili radar, slika registracijske oznake i vozača, i slijedi prekršajna prijava zbog prekoračenja brzina. Ne znamo kako glase pravila što se tiče željezničkog prometa, ali ako se u cestovnom prometu kazne izdaju za prekoračenje brzine od 11km/h, logično bi bilo da se u ovom našem slučaju prolaska vlaka brzinom 60 km/h strojovođa bez iznimke sankcionira. No, čim ni nakon 15 dana iz nadležnih institucija (HŽ Infra i Agencija za sigurnost želj.prometa) ne stiže nikakvo očitovanje pa ni najobičniji odgovor da su našu pritužbu zaprimili, ne znam što drugo zaključiti osim da se u ovom procesu nekoga očigledno štiti. To i nije rijedak slučaj u Lijepoj našoj, ali treba se zapitati što će biti ako se ovakvo ponašanje ne sankcionira, a nastavi se, što vjerujem da hoće. Voljeli bismo vidjeti osobe iz Uprava kojima smo se obratili na našem mjestu, da im djeca svakodnevno tuda prolaze, dok svakojaki luđaci sa dozvolama za strojovođu voze teretne vlakove kao da su vozači formule 1.
Šaljemo Vam i snimku za koju Vam i dajemo dopuštenje da ju objavite. Iako smo isprva mislili da je riječ o HŽ-ovoj lokomotivi, ispostavilo se na kraju da je ta lokomotiva, iako u vlasništvu HŽ Putničkog prijevoza, zapravo u najmu za privatnog željezničkog operatera Enna Transport. Taj Enna Transport je kao što pretpostavljam svi znamo dio grupacije PPD-a na čijem se čelu do unazad nekoliko tjedana nalazio gospodin Pavao Vujnovac. PPD je u njegovom vlasništvu i većinski dioničar i vlasnik Luke Ploče, u kojoj je inspekcijski nadzor nedavno utvrdio čitav niz nepravilnosti, ali tek po apelu građana grada Ploča koji žive pokraj gomila uglja koje se ne skladišti na za to prikladan način. Nadam se da nismo u pravu, ali vjerujemo da Hž Infra i Agencija idu u cilju zataškavanja ovog slučaja, baš zato što se radi o PPD-u i dotičnom gospodinu.
Koga se i zbog čega ovdje štiti? Tko su ti pojedinci koji kroz naseljeno mjesto teretne vlakove voze kao Schumacheri? Je li zaista potrebno da vlak pregazi neko dijete ili neku staricu brzinom od 60-70 km/h pa će se tek onda djelovati?
Nadam se da ćete shvatiti problematiku onoga s čime se mi, stanovnici naselja Krvavac, već iz mjeseca u mjesec suočavamo, jer mi nažalost trenutno mislimo da su nam mediji i objavljivanje javnog članka o ovom problemu jedini način da se ovakvom ponašanju stane na kraj, kad već institucije kojima je posao baviti se ovim šute. U prilogu vam dostavljam kopiran tekst maila koje smo uputili na adrese uprave Hž Infrastukture te Agencije za sigurnost željezničkog prometa od dana 31.8.2023.g.
U nadi da ćete naći razumijevanje za naš problem,
zabrinuti mještani Krvavca
Tekst maila upućen na gore spomenute adrese, do danas bez ikakvog odgovora!
Datum: 31.8.2023.g.
“Poštovani,
obraćam Vam se u ime zabrinutih stanovnika Mjesne zajednice Krvavac s ciljem prijavljivanja nepravilnosti, odnosno ugrožavanja sigurnosti, kako željezničkog, tako i cestovnog prometa. Naime, kako su neki od stanovnika naselja Krvavac, uključujući i mene samog, utvrdili, prilikom odvijanja željezničkog prometa, odnosno prolaska teretnih vlakova prugom Metković-Ploče kroz naselje Krvavac, učestalo dolazi do ugrožavanja sigurnosti nas pješaka i vozača osobnih vozila koji koriste dva željezničko-cestovna prijelaza koja se nalaze na području naselja. Budući da željeznica nije moje stručno područje, za detaljnije obrazloženje situacije i pobliže objašnjenje pojmova željezničke terminologije obratio sam se za pomoć članu svoje bliže rodbine koji je sam djelatnik HŽ-a u Pločama.
Prema njegovom objašnjenju, između dva željezničko-cestovna prijelaza ograničena je brzina 30 km/h koja je jasno označena pratećim signalima uz prugu, dakle označen je kako početak tako i završetak te ograničene brzine od 30 km/h. Ta ograničena brzina zasigurno nije tu tek tako, nego je postavljena s razlogom da bi se spriječili mogući neželjeni događaji poput naleta vlaka na auto i pješaka. Pri tome moram naglasiti da u većini slučajeva kada je netko od nas sumještana pratio prolazak vlaka, brzina bila između 20 i 30 km/h što je prema svim važećim propisima.
No, nakon višednevnog praćenja ustanovili smo da otprilike svako četvrti dan navečer i u noći kroz naše naselje vlak prolazi brzinom barem dvostruko većom od dopuštene, odnosno 50 do 60 km/h. Upravo sinoć, dana 30.8.2023.g., jedan od sumještana zabilježio je prolazak teretnog vlaka brzinom dvostruko većom od dopuštene, što predstavlja jasno, svjesno i namjerno kršenje sigurnosti u prometu. Zamislite da je, ne daj Bože, neko dijete na biciklu u tom trenutku prelazilo prugu, ili pak neka starica, što bi joj se dogodilo pri udaru od 60 km/h? Na videozapisu svatko golim okom može vidjeti da brzina nije 30km/h. Strojovođa jeste svirao prije nailaska, ali to ne briše njegovu jasnu krivicu da je prošao minimalno sa 50, čak i 60 km/h kroz područje u kojem je za sve vlakove maksimalna dopuštena brzina 30 km/h.
Koliko sam upućen, na svakoj lokomotivi trebao bi postojati uređaj koji zabilježava brzinu kojom se u određenom trenutku kreće lokomotiva. Tako da ako Vam je stalo do sigurnosti svih sudionika u prometu, molio bih Vas u ime svih svojih sumještana da se pothitno pozabavite spomenutim problemom, dok ne bude prekasno. Svi znamo da se većina ovakvih prekršaja i ugrožavanja sigurnosti “toleriraju” sve dok se ne dogodi neka tragedija u kojoj najčešće nedužni prolaznici poput djece stradaju. Smatram da nam prozivanja po web-stranicama i društvenim mrežama zaista nisu potrebna te da ćete što prije poduzeti potrebne korake u cilju sankcioniranja spomenutog kršenja sigurnosnih propisa.
No, ukoliko se nadležne institucije ogluše, bit ćemo primorani obratiti se medijima, ali i policiji, jer nam je sigurnost naših sumještana uvijek na prvome mjestu, a ona se ovakvim stvarima nedvojbeno dovodi u pitanje.
Svoj identitet, kao i identitet osobe koja me je uputila u željezničke propise i terminologiju ne želim niti ću otkrivati, kako bih i sebe i njega zaštitio i poštedio od možebitnih napada pojedinaca nakon što se, nadam se, pokrene istraga o ovome slučaju.
U prilogu Vam dostavljam link videozapisa kao dokaz. Videozapis je nastao dana 30.8.2023.g. u 19:37, a predmet snimanja je vlak koji se kretao iz smjera Ploča u smjeru Metkovića i dalje ka Čapljini, odnosno BiH.
S poštovanjem,
član Mjesne zajednice Krvavac”
Link video zapisa:
https://drive.google.com/file/d/1PRsTRFW75Gy2Lpu4HJRhBWN7tcOaobba/view?usp=drive_link
Fotografija signalne oznake koja pokazuje “Početak ograničene brzine od 30 km/h” :