Stigao nam je odgovor Grada Ploča vezano za pitanja o Natječaju za poljoprivredno zemljište. Odgovor prenosimo u cijelosti:
„Sukladno Vašem upitu, a u cilju istinitog i dodatnog informiranja o samom postupku pripreme javnog natječaja za zakup poljoprivrednog zemljišta u vlasništvu Republike Hrvatske i to odvojeno javnog natječaja za područje k.o. Komin i k.o. Opuzen I, te za područje k.o. Plina i k.o. Kobiljača (u daljnjem tekstu: javni natječaj), ovim putem Vas obavještavam da je Grad Ploče (stručne službe) u suradnji sa tvrtkom Agrodet d.o.o. iz Zagreba pripremio javni natječaj objavljen 28. veljače 2022. godine, za što je zaključen jednogodišnji Ugovor u iznosu od 24.000,00 kn bez PDV-a, dok je za organizaciju 2 radionice u Pločama i Kominu plaćen iznos od 5.000,00 kn bez PDV-a. Budući da je raspisivanje javnog natječaja samo dio složenog postupka prije konačnog zaključenja ugovora o zakupu i uvođenja u posjed zakupnika, tvrtka Agrodet d.o.o. će temeljem Ugovora i dalje nastaviti pružati savjetodavne usluge i pomoć kako bismo ovaj složeni postupak uspješno završili.
U odnosu na Vaš upit zašto Razvojna agencija PLORA d.o.o. nije odradila poslove savjetovanja potencijalnih zakupoprimaca (pružanje pomoći kod popunjavanja obrazaca za prijavu) ili nadležne gradske stručne službe koje bi trebale biti servis građanima, umjesto da se u teškim vremenima krize i recesije za to angažira privatna tvrtka iz Zagreba, ističemo da bi navedeno predstavljalo kršenje zakona.
Dubrovačko neretvanska županija nije imala primjedbi
Naime, nadležne stručne službe Grada ne mogu pružati takvu vrstu usluga iz razloga što su upravo pojedini službenici stručnih službi uključeni u složeni postupak dodjele državnog zemljišta u višegodišnji zakup. Konkretno, Gradsko vijeće je temeljem članka 31. stavka 13. Zakona o poljoprivrednom zemljištu (u daljnjem tekstu: Zakon) donijelo Odluku o osnivanju i imenovanju Povjerenstva za zakup poljoprivrednog zemljišta u vlasništvu Republike Hrvatske na području Grada Ploča (u daljnjem tekstu: Povjerenstvo) koje je sastavljeno od 5 članova od kojih su upravo 4 iz reda službenika Grada. Protuzakonito bismo postupali ukoliko bi Povjerenstvo nadležno za pregled pravodobnih ponuda za zakup ujedno i pomagalo tim istim potencijalnim prijaviteljima kod pripreme ponuda za javni natječaj.
U odnosu na Razvojnu agenciju PLORA d.o.o. ističemo da je riječ o trgovačkom društvu koje nije proračunski korisnik Grada Ploča te prihod ostvaruje isključivo obavljanjem djelatnosti registriranih u sudskom registru i prema zakonitostima otvorenog tržišta, stoga nije moguće niti dopušteno besplatno pružanje savjetodavnih usluga.
U odnosu na Vaš upit zbog čega su u natječaju za zakup državnog poljoprivrednog zemljišta parcele, na kojima su zasađeni višegodišnji trajni nasadi, označene kao oranice čime se dovodi u zabludu moguće zakupoprimce, želimo Vas u svrhu dodatnog razjašnjena predmetne tematike podsjetiti da su poljoprivrednici tijekom javnog uvida za Program raspolaganja poljoprivrednim zemljištem u vlasništvu Republike Hrvatske na području Grada Ploča (u daljnjem tekstu: Program) imali mogućnost uvida u kulture i načine korištenja državnog poljoprivrednog zemljišta. Svi koji su imali primjedbe dostavili su ih u pisanom obliku na način da su pisali na kojim se katastarskim česticama nalaze trajni nasadi, te je isto i uvršteno u Program na kojeg je Ministarstvo poljoprivrede dalo suglasnost, a Dubrovačko-neretvanska županija nije imala primjedbi. Naime, sukladno članku 29. stavku 9. Zakona Program je sa svom popratnom dokumentacijom dostavljen na prethodno mišljenje Dubrovačko-neretvanskoj županiji i na suglasnost Ministarstvu poljoprivrede. Sukladno stavku 10. istog članka Zakona županija je bila dužna dati mišljenje u roku od 15 dana od dana primitka potpune dokumentacije. Ako županija ne izda mišljenje u roku 15 dana, smatrat će se da nema primjedbi. U konkretnom slučaju Dubrovačko-neretvanska županija se nije očitovala u roku pa se smatralo da nema primjedbi.
Ne postoji zakonska obveza da jedinica lokalne samouprave raspiše svo zemljište koje se nalazi u Programu u natječaju za zakup“.
Na temelju tog Programa i suglasnosti Ministarstva poljoprivrede pripremljen je i javni natječaj za zakup državnog poljoprivrednog zemljišta. Natječaj je pripremljen sukladno odredbama Zakona o poljoprivrednom zemljištu i Pravilnika o provođenju javnog natječaja za zakup poljoprivrednog zemljišta i zakup za ribnjake u vlasništvu Republike Hrvatske, koji propisuje način slaganja proizvodno tehnoloških cjelina (PTC-a) u odnosu na katastarske čestice, dosadašnje korištenje i trajne nasade.
Ako katastarske čestice nisu u Programu označene kao trajni nasadi, u natječaju za zakup raspisuje se kultura zemljišta koja je upisana u katastar i u Program. Obračun početne zakupnine na javnom natječaju za zakup određen je sukladno Uredbi o načinu izračuna početne zakupnine poljoprivrednog zemljišta u vlasništvu Republike Hrvatske (Narodne novine, broj 89/18), u kojoj je propisano da je jedinična cijena kulture oranice, vrtovi, voćnjaci, vinogradi, maslinici po hektaru ista.
U slučaju neusklađenog stanja katastra i zemljišne knjige sa stvarnim stanjem na terenu provest će se postupak usklađenja kojeg sukladno članku 48. stavku 6. Zakona o poljoprivrednom zemljištu obvezu ima provesti zakupac u roku od dvije godine od dana uvođenja u posjed te za to ima pravo smanjenja zakupnine.
U odnosu na Vaš upit zbog čega je raspisan natječaj za samo 487 hektara, a ne za 662 hektara koliko je obuhvaćeno Programom raspolaganja državnim poljoprivrednim zemljištem na području grada Ploča, ističemo da je javnim natječajem za područje k.o. Komin i Opuzen I raspisano ukupno 408,4435 hektara od ukupno 446,1455 hektara planiranih Programom, a za područje k.o. Plina i Kobiljača 79,5066 hektara od ukupno 161,7638 hektara planiranih Programom. Postoji više razloga raspisivanja manje hektara od planiranih Programom (670,57 hektara od čega 662.2498 hektara ne nalazi se pod niti jednim oblikom raspolaganja) budući da se određene katastarske čestice iz Programa nalaze na nepristupačnom brdskom terenu, ili su svojom površinom iznimno male, određene katastarske čestice većih površina se nalaze na područjima koja su veći dio godine pod vodom (poplavno područje) pa poljoprivredna proizvodnja nije moguća ili nije isplativa, postojanje sudskih postupaka o utvrđivanju prava vlasništva između fizičkih osoba i države čiji je ishod neizvjestan. Također, zbog kompleksnosti vlasničkih odnosa dio katastarskih čestica je izostavljen iz javnog natječaja jer za k.o. Plina ne postoji zemljišna knjiga te će se sa objavom javnog natječaja za neke dodatne površine pričekati do nove katastarske izmjere i formiranja zemljišne knjige za k.o. Plina, a koji postupak je započeo objavom javne nabave od strane Državne geodetske uprave za izradu katastarske izmjere na spomenutom području k.o. Plina.
Bitno je za naglasiti da je člankom 29. Zakona o poljoprivrednom zemljištu jasno propisano da se poljoprivrednim zemljištem u vlasništvu države raspolaže na temelju Programa, a člankom 31. istog Zakona da se poljoprivredno zemljište u vlasništvu države daje u zakup putem javnog natječaja na rok od 25 godina s mogućnošću produljenja za isto razdoblje. Ne postoji zakonska obveza da jedinica lokalne samouprave raspiše svo zemljište koje se nalazi u Programu u natječaju za zakup“.