Kada je, prije nekoliko dana, po prvi put, transport cisterni s gorivom iz pločanske luke na odredište u BiH, umjesto HŽ Carga Ploča obavila Enna trans (za HŽ Cargo, kako neslužbeno doznajemo!), bilo je jasno da se bliži kraj toga trgovačkog društva u Pločama. I zaista, u utorak, 11. siječnja 2022., Uprava HŽ Carga donijela je Odluku o zatvaranju organizacijske jedinice Regionalno područje HŽ Cargo Jug – službeno mjesto Ploče.
Odluka je obrazložena promjenama na željezničkom tržištu i ulaskom privatnih prijevoznika na liberalizirano tržište željezničkih usluga, što je rezultiralo većim troškovima rada, osoblja i ostalim troškovima HŽ Carga u Pločama u odnosu na ostvarene prihode od prijevoza tereta na pločanskom području, što je, opet, iziskivalo veliko financijsko opterećenje na poslovanje Društva.
Naime, ulaskom Hrvatske u EU, društvo HŽ Cargo d.o.o. se ne financira iz državnog proračuna, već prihode ostvaruje u tržišnoj utakmici s ostalim željezničkim prijevoznicima. U toj utakmici, ističe Uprava Društva, HŽ Cargo d.o.o izgubio je preko 60 posto prijevoza. Promet HŽ Carga na VC koridoru, odnosno otprema i doprema iz Ploča, u razdoblju od 2016. do 2018. godine značajno je smanjena. U 2016. ukupno je pretovareno 1,9 milijuna tona robe za kupce Gikil Lukavac, Arcelor Mittal Zenica i Aluminij d.d. Mostar i ostvaren prihod od 4,5 milijuna eura, da bi već 2018. godine pretovar bio smanjen na 0,3 milijuna tona, što je predstavljalo pad od 85 posto. Nakon što je 2019. mostarski Aluminij završio u stečaju silazni trend se nastavio, te je 2020. godine pretovareno svega 42 tisuće tona i ostvaren prihod od 338 tisuća eura. To je bio pad od 97 posto u tonama i 92 posto u prihodima. Analiza pokazuje da je u 2016. godini u ukupnom prijevozu HŽ Carga udio prijevoza na dijelu koridora VC bio gotovo 22 posto, da bi se nakon gubitka prijevoza smanjio na samo 0,69 posto.
Istina, HŽ Cargo Ploče u posljednje je vrijeme prevozio zanemarive količine staroga željeza, nešto goriva i po potrebi B-materiju. No, prema riječima djelatnika u Pločama nije problem ni u liberalizaciji tržišta ni u konkurenciji. I sami su pobornici tržišne utakmice u kojoj će posao dobiti onaj tko ponudi najbolje uvjete. No, ogorčeni su ponašanjem odgovornih ljudi u samome HŽ Cargu, konkretno u HŽ Cargo prodaji. Nikako im nije jasno kako su se na raspisanim natječajima konstantno gubili poslovi za prijevoz tereta unatoč činjenici da su imali svoje lokomotive i vagone, za razliku od konkurencije koja je dobivala poslove, a lokomotive i vagone je iznajmljivala. A ne tako davno, HŽ Cargo – Područni centar Ploče postizao je najbolje rezultate u Regiji jug, kojoj još pripadaju Knin, Šibenik i Split. Godišnji promet kretao se oko 2,5 milijuna tona, a otpremali su rasute terete za Lukavac, Kakanj i Zenicu, pšenicu, žitarice i slične proizvode za hrvatsko tržište i za inozemstvo, opskrbljivali su glinicom Aluminijski kombinat u Mostaru i zvornički Birač, prevozili su kontejnere, gorivo i druge terete.
Radnicima su u međuvremenu smanjivane plaće, uskraćivane božićnice i uskrsnice i ponuđena su im tri opcije zbrinjavanja. Danas ih je ostalo 13. Od toga 11 u Vuči vlakova, od kojih jedan dio već godinama poslove obavlja u Rijeci, te dvojica u Tehničkom pregledu vlakova i vagona. U Odluci Društva stoji kako će se njihov radno pravni status rješavati sukladno internim aktima i zakonskim odredbama.
Prenosimo pismo koje je prije nekoliko dana Upravi Društva uputilo Radničko vijeće i koje donosi podatke koje bacaju novo svjetlo na cjelokupnu situaciju. Pismo je potpisao predsjednik Glavnog radničkog vijeća Tomislav Klarić.
„Na održanom sastanku, nakon Vašeg uvoda odmah smo Vas upitali s obzirom na prijedlog Odluke i članak III. ima li smisla iznositi argumente i konstruktivno razgovarati ili je odluka već donesena i jesu li već pokrenute radnje prema zatvaranju organizacijske jedinice Ploče i prije poštivanja procedure savjetovanja sa Radničkim vijećem. Sami ste pred osam ljudi izjavili da odluke nisu u konačnici donesene i da možemo otvoreno razgovarati. Nažalost već sutradan se je pokazalo da je u stvarnosti to bio samo Vaš inscenirani igrokaz sa g. Ivanom Čičmirom kojega ste nakon iznesenog našeg prijedloga upitali „ jeli to izvedivo “, a što je i on sam prihvatio kao dobro i izvedivo rješenje.
Žalosno je što smo izgubili sat vremena raspravljajući i donoseći zajedničke zaključke, a u stvari za vas je radničko vijeće i radnici koji svojim radom zarađuju i za Vašu nemalu plaću su skroz nebitni za razliku od Uprave Enna transporti i g. Glavaša kojemu Vašom odlukom o prepuštanju tereta sada i otvoreno pogodujete. Na održanom sastanku očito jedino g. Zoran Rašić nije iznosio neistine jer naime nije niti progovorio oko navedene teme. Već sutradan uvjerili smo se da i prije samog savjetovanja otkazano je namirenje lokomotive gorivom i da je već prepušten vlak konkurenciji iako u Pločama još uvijek imamo i lokomotivu i osoblje. Iskreno se nadamo da navedeni vlak (već danas) neće voziti Enna Transporti.
Glavno radničko vijeće uvijek pristupa odgovorno i konstruktivno prema savjetovanjima i razgovorima, tako smo i ovaj puta bez fige u džepu, za razliku od nekih, iznijeli konkretne prijedloge i rješenja za organizacijsku jedinicu Ploče bez pogodovanje nekome trećem.
U Pločama je trenutno zaposleno 8 radnika od ukupno 13, jer su uvijek četiri do pet strojovođa stalno na ispomoći, i kada bi napravili izračune na osnovu pokazatelja koje ste nam Vi dostavili, bilo bi vidljivo da produktivnost po radniku u odnosu na ostatak Hrvatske nije ni sada nešto što bi upućivalo na potrebu prestanka pružanja usluga prijevoza.
Prijedlog Radničkog vijeća HŽ Carga s obzirom da ste i sami naumili radnicima otkazati ugovor o radu s ponudom izmijenjenog ugovora sa mjestom rada u Splitu da se svima zaposlenima ponudi nastavak rada u Splitu, ali da se nastavi pružati usluga prijevoza tereta u Pločama što će doprinijeti nastavku ostvarivanja prihoda, ako i nadalje Prodaja ostane ne zainteresirana za povećanjem prijevoza tereta, od minimalno milijun kuna. Predlažemo da četvorica strojovođa i jedan pregledač vagona iz Ploča nastave raditi na ispomoći u Rijeci, a da se koristeći strojovođe i pregledača vagona iz Ploča nastavi pružanje usluga prijevoza tereta iz luke Ploče.
Također, upoznali smo Vas da ove godine na relaciji Čapljina-Ploče voze i putnički vlakovi ŽFBiH kojima će biti neophodna usluga strojovođe – pilota kako bi mogli prometovati do Ploča.
Reorganizacijom trenutnog načina rada ljudi bi bili puno više iskorišteni, smanjili bi rashode, a nastavili s ostvarivanjem ne malih prihoda. Svjesni smo da kada takvi prijedlozi dolaze od Radničkog vijeća umjesto od direktora Tehnologije, Prodaje, šefova na terenu, proradi taština pojedinaca i tada se, iako možda i ne bi, donose nerazumne odluke.
Koliko očito to nekome nije niti važno dozvolite da iznesemo slijedeće. Naime, prema Vašim podacima trenutno u Pločama vozimo 0,60% ukupnog tereta sa prihodom od oko 1.545.000,00 kn u periodu I-XI. Iz toga proizlazi kada bi u Pločama ostalo zaposleno 0,53% radnika (i ako bi oni bili još i na ispomoći u drugim sredinama) oni bi ostvarili prihod od 257.000,00 kn po radniku. Sada je prihod po radniku u ostatku HŽ Carga (nejasno je zašto i svi ostali izračuni se ne rade kao u Pločama), a na kojeg se Vi volite pozivati, 227.592,00 kn.
Zaključno, bez obzira što Vi ne uvažavate institut Radničkog vijeća HŽ Carga i što odluke umjesto sa socijalnim partnerima donosite sami ili u konzultacijama sa Vašim savjetnicima i konzultantima kojima je jedini cilj kako smanjiti troškove, a ne i povećati produktivnost, Radničko vijeće HŽ Carga je još jedanput iznijelo svoje viđenje organizacije posla u jedinici Ploče kojim bi svakako radnici bili kud i kamo produktivniji, nastavili bi ostvarivati dosadašnje prihode, imali bi prostora povećati prihode i održavati usluge prijevoza tereta u cijeloj Republici Hrvatskoj kao važan nacionalni operater.
O ovoj temi čitajte u novom broju Dubrovačkog vjesnika koji je na pločanskim kioscima u petak ujutro!