Lucija i Patricija Dropulić su blizanke iz Staševice, malenog mjesta pored Ploča. Obje imaju 11 godina, no tu, nekako, staju i njihove sličnosti, što fizičke, tako i karakterne. Lucija ne nosi naočale te je ujedno i dosta višlja od svoje mlađe sestre. Patricija je, pak, sportski nastrojena, dok je njena tri minute starija sestra više „sjedi i radi“ tip osobe. Razlikuju se čak i po pitanju najdražih školskih predmeta. Mlađoj Dropulićki su na prvom mjestu povijest te geografija, a starija najviše voli tjelesni i likovni, piše Jutranji list
Iako se po mnogo čemu razlikuju postoji zapravo još jedna bitna strast koju dijele. Naime, obje su u Osnovnoj školi fra Ante Gnječa pokazale intres za STEM (znanost, tehnologiju, inženjerstvo i matematiku) te su 2020. godine, s kolegom Antoniom Jerkovićem, osvojile prvo mjesto na programu Generacija NOW u kategoriji od prvog do četvrtog razreda osnovne škole.
Pod mentorskom kapom Tene Kozine, učiteljice informatike i tehničke kulture, osmislili su projekt „Uživaj u svijetu, čuvaj svoju planetu!“, a riječ je o društvenoj igri koja uči igrače da više brinu o prirodi i okolišu.
– Učiteljica nam je predložila nekoliko tema i izabrali smo baš tu jer smo mislili da nitko to neće odabrati. Zanimao nas je i okoliš, da ljudi vide kako mogu sačuvati planetu – priča nam Lucija.
Dva tjedna su uprli ruke i marljivo radili na izradi igre, žonglirajući pritom i ostale školske obveze. Kada su završili, učiteljica Kozina je snimila video izrade i poslala ga na natječaj Generacija Now, a potom im je njihov drugi projekt modela pametne kuće zaradio ulazak u finale i sudjelovanje na Završnoj izložbi u Zagrebu krajem školske godine 2020./2021.
– Bile smo baš „wow, omg“, nismo mogle vjerovati – prisjeća se Patricija.
Niska zastupljenost žena
Ovaj uspjeh je samim time veći kada u obzir uzmemo da u STEM zanimanjima ima izuzetno malo žena. Podaci Europske komisije pokazuju da u EU samo 17 posto žena ima poslove vezane uz IKT (informacijsku i komunikacijsku tehnologiju). Također, u tom sektoru žene zarađuju 19 posto manje od muškaraca te su baš u njemu posebice slabo zastupljene na vodećim položajima. Hrvatska pritom nije ništa bolja – Hrvatice čine tek 14,3 posto zaposlenih u IKT sektoru.
Jedna od glavnih prepreka djevojki kod ulasku u STEM područje jest strah da neće imati jednake uvjete kao i dječaci, što su potvrdila i istraživanja. Microsoft je prije nekoliko godina proveo veliku analizu na tu temu na uzorku od 11.500 djevojaka i mladih žena u dobi između 11 i 30 godina u dvanaest europskih zemalja. Čak 59 posto ispitanica je priznalo kako bi se osjećale sigurnijima za odabir STEM karijere kada bi znale da su muškarci i žene zaposleni pod jednakim uvjetima.
Naše dvije mlade sugovornice se, na sreću, ne zamaraju tim pretpostavkama. One su u STEM ušle čisto iz zabave i znatiželje, baš kao što i priliči svakom djetetu.
– Učiteljica nam je objasnila da ćemo radit s robotima, da ćemo ići na natjecanja i to nam se svidjelo. Odmalena smo se voljele igrati s tehnologijom pa smo htjele vidjeti kako će to izgledati – priča nam Lucija.
Nisu one sad bile neke napredne tehničarke koje su rastavljale laptope ili televizore, već djevojčice koje su voljele koristiti kućni telefon za lažne pozive. I tu je krenuo taj njihov put kojim danas kroče. Njihova učiteljica i mentorica je pritom imala važnu ulogu prilikom upoznavanja sa svijetom tehnologija i istraživanja, a upravo nam ona čvrsto tvrdi kako djevojke imaju jednaku šansu za uspjeh u STEM području kao i dječaci. Stereotip da je to “muško” područje, kaže, jest upravo to – samo stereotip i ništa više.
Rušenje stereotipa
– Iz osobnog iskustva mogu reći da postoje djevojčice koje će se odmah zainteresirati za STEM, ali i one koje nisu u potpunosti sigurne hoće li se snaći u STEM-u, upravo zato što su mišljenja da je to samo za dečke. Ono što možemo napraviti (i roditelji i učitelji) je ukazati im na konkretne primjere žena u znanosti. Kroz povijest je moguće pronaći mnogo uspješnih žena (Marie Curie, Ada Lovelace, Katherine Johnson itd.) koje su dale svoj doprinos znanosti i pomogle oblikovati svijet kakvog ga danas znamo. STEM nisu samo robotika, programiranje ili graditeljstvo, ono je veoma široko područje i mislim da bi djevojčice lako mogle pronaći neki dio STEM-a koji će ih zanimati – ističe učiteljica Kozina.
Od većeg broja žena u STEM-u neće profitirati samo buduće generacije djevojčica, već i društvo u cjelini. Kada bi na digitalnom tržištu rada bilo zastupljeno jednako toliko žena koliko je muškaraca, godišnji BDP Europske unije mogao bi porasti za 9 milijardi eura, pokazuju procjene Europske komisije.
Upravo zato je bitno raditi na poticanju žena da se okrenu prema STEM karijeri, a jedan projekt koji radi na tome jest Generacija Now. Riječ je donacijskom natječaju koji provodi Hrvatski Telekom u suradnji s Institutom za razvoj i inovativnost mladih s ciljem ulaganja u STEM znanja budućih mladih generacija. U nacionalnom programu Generacije NOW dosad je sudjelovalo više od 2200 djece i mladih diljem Hrvatske, a ulaganje iznosi više od 4,5 milijuna kuna. U ovogodišnji projekt uključeno je 60 novih ustanova koje do sada nisu sudjelovale u Generaciji NOW i 109 ustanova koje su kroz sudjelovanje u prethodno provedenim natječajima opremljene edukacijskom tehnologijom za sudjelovanje u projektu. Naime, svaka prijavljena ustanova od HT-a dobiva donaciju Internet of Things edukacijske opreme, novčanu donaciju za kupnju dodatne opreme za realizaciju projektnih ideja i pokrivanje troškova projekta, edukaciju za korištenje IoT opreme te stručnu mentorsku podršku za izradu IoT projekata.
Pogled u budućnost
Za kraj se vraćamo još sestrama Dropulić. Upitali smo ih imaju li već neke nove inovativne ideje za sljedeću godinu, no one ne razmišljaju tako daleko.
– Budućnost će donijeti svoje – mudro će Patricija. Ono u što su sigurne jest, pak, da bi voljele da se jedan ovakav predmet uvede i u stalnu nastavu, tako da se više djece, samim time i djevojčica, upozna sa zabavnim svijetom STEM-a.
Slike: Joško Ponoš/Cropix i Privatni arhiv