Kada se more na neretvanskom ušću povuče i pijesak malo prosuši, nastupa osječki umjetnik Nikola Faller, iscrtavajući tisuće crtica koje se kasnije stapaju u impozantna remek-djela na pijesku, piše Slobodna Dalmacija
Crtati u pijesku znači biti svjestan da će sve uskoro nestati u zagrljaju morskih valova, ali Nikola ni sekunde ne žali, prirodi vraća ono što joj pripada.
Ipak, nije sve nestalo s prvom plimom, on svoja remek-djela fotografira i pohranjuje za vječnost, što je i glavni cilj umjetničke intervencije na ušću Neretve.
Ovaj po struci akademski kipar izrađuje impresivne oblike u pijesku, koji su najljepše vidljivi iz zraka. Nikola je zapravo iskoristio pijesak ušća Neretve kao svoje platno za umjetnost potpuno usklađenu s prirodom.
Pijesak, slama, lišće, snijeg
Nikola Faller poznat je po radu sa svojom udrugom “Slama Land Art”, s kojom je gostovao po cijeloj Hrvatskoj, ali i svijetu. Materijali s kojima najviše voli raditi i stvarati su slama, pijesak, lišće jer, kako vjeruje, potrebno je vratiti se zemlji.
Zapravo za svako godišnje doba ima materijale od kojih izrađuje svoja umjetnička djela – prirodne skulpture. Zimi je to snijeg, u proljeće trava, ljeti radi u pijesku i sa slamom, dok u jesen koristi lišće za svoje umjetničke kreacije na osječkim ulicama.
Na pješčanim sprudovima ušća Neretve Nikola Faller je uprizorio reljefe koji iz daljine djeluju kao izrezbareni ukrasi na drvu, ali tek kada se približite, shvatite da je riječ o pravim i zakrivljenim oblicima na pijesku koji nastaju za vrijeme oseke.
Glavno sredstvo za rad s kojim stvara svoja umjetnička djela su najobičnije grablje za sakupljanje lišća. Nije to nikakav skupi i sofisticirani alat. Može ih se nabaviti u svakom dućanu, ali nitko poput Nikole Fallera njima ne može izrađivati takva umjetnička djela u sklopu festivala ulične umjetnosti “Zen OpuZen Art festivala”, koji se tradicionalno organizira u Opuzenu.
A da bi nastalo jedno umjetničko djelo na pijesku, potrebne su grablje, špag, nekoliko grančica trstike i puno dobre volje i entuzijazma kojih ne nedostaje našem umjetniku, koji je rodnu Slavoniju nakratko zamijenio dolinom Neretve u kojoj se savršeno snalazi.
Ostaje na pješčanim sprudovima još nekoliko dana te im se iznova vraća u rujnu, kada ima novi zanimljivi projekt. U suradnji sa Turističkom zajednicom Ploča i ekipe iz “Zen Opuzena” planira festival “Sand art Neretva”, koji će se održati za vrijeme punog mjeseca od 16. do 21. rujna, kada će na Ušću raditi različite crteže i skulpture od pijeska te različite instalacije.
Podatniji od onoga na Dravi
Nažalost, većina tih umjetničkih radova osuđena je na kratki životni vijek, ali Nikola zbog toga nije tužan jer sve došlo iz prirode prirodi se i vraća. Kaže da ga raduje i veseli što plima sve obriše pa on sutradan ima novu čistu plohu za rad i umjetničko stvaranje.
– Pet godina radio sam projekt “Slama art”, što je zapravo oblikovanje slame u razne oblike i skulpture. Neke od tih skulptura obišle su svijet.
Nakon tih pet godina htio sam pronaći način koji bi mi omogućio što više boravljenja u prirodi, a također i svoju umjetnost uklopiti u ritam godišnjih doba. Tada sam dobio ideju za pokretanje projekta “Četiri godišnja doba – Land art” – kaže Nikola.
Zatim je došao rad u pijesku. Ali pijesak Nikoli nije ništa novo. Naime, prve svoje uratke radio je u pijesku na obalama Drave, ali ovaj pijesak na ušću Neretve puno je bolji i podatniji za rad – otkriva nam.
– Ja sam iz Osijeka i grad je dobio ime po oseci – plitkom mjestu na rijeci što je puno simbolike i povezanosti s ušćem Neretve koje je plitko i pjeskovito, a i pijesak je zlatnožut, što u konačnici gotovom uratku daje neku bolju umjetničku notu.
Kako se baš odlučio za pijesak, otkuda mu takva ideja? – pitamo ga.
Otkriva nam da je ideju dobio gledajući velike svjetske plaže, posebno plaže u Normandiji, gdje su velike razlike između plime i oseke. Vidio sam da ljudi crtaju u pijesku, što me je oduševilo i krenuo sam – govori nam Nikola, koji je oduševljen ušćem Neretve, koje mu je poslužilo kao slikarsko platno.
– Ovdje se može raditi svaki dan. Uranite i radite, dok se u Osijeku mora čekati hoće li ili neće pasti vodostaj Drave pa da nešto napravite – pojašnjava Nikola. Kompletan ambijent neretvanskog ušća, tirkizna boja mora sa Pelješcem u pozadini idealno su mjesto za umjetničko stvaralaštvo u prirodi.
Jaje života
A kako se slažu pijesak i slama u umjetničkom izričaju Nikole Fallera?
– Slažu se jer su oboje nekako prolazni prirodni materijali. Ovaj crtež traje, recimo, par sati jer, evo vidite, plima već polako nadolazi tako da od njega ne ostaje ništa. I slama također nije trajna. Ona može izgorjeti u trenu.
To mi je jedna od specijalnosti – spaljivanje izrađenih skulptura od slame.
Priča je i krenula s drevnim običajima žetvene zahvalnosti.
Izrađivali su skulpturu od slame da bi je spaljivali na njivi nakon žetve u znak zahvalnosti za žetvene plodove. To mi je zapravo bila inicijalna ideja jer mi se sviđa biti vani na njivi, gdje sam tražio aktivnosti za kreativni izričaj – govori nam Nikola, čiji umjetnički izričaj, kako nam priznaje, inspiriraju različite tradicije i sakralna geometrija.
Tako i u ovom umjetničkom djelu, koje će do prve plime krasiti neretvansko ušće, dominira takva tematika. U sredini je jaje života koje nastaje kada se jednim otvaranjem šestara umnažaju kružnice i tako se stvara jedan cilj. Slična sakralna geometrija u našoj tradiciji se koristila u katedralama, a također i u budističkoj tradiciji i u islamu.
Najprije se prostor omeđi špagom, štapićima od trske se postave određene točke da bi se dobile osnovne konture. Dalje se povlače ravne ili vijugave crte grabljama do konačnog uratka “land arta”, koji može biti promjera i do stotinu metara.
Nikoli sunce ne smeta pa i ako prži na četrdeset stupnjeva. On radi sve dok mu to more dopusti, koje u samo jednom valu proguta ono što je on satima genijalno “rezbario” na sprudovima ušća Neretve.
Stanislav Soldo/Slobodna Dalmacija
SLAMA LAND ART