Što je senzorna integracija?
Senzorna integracija je neurološki proces u mozgu koji nam omogućava da registriramo, moduliramo i prepoznajemo osjete dobivene preko senzornih sustava kako bi dobili svrhovito, adaptivno ponašanje u interakciji s okolinom (Ayres, 1972.). Integracija senzornih informacija esencijalna je za stvaranje, razvijanje i održavanje slike o samome sebi i svijetu oko nas. Za djecu, to je temelj za usvajanje, razvijanje, modificiranje i održavanje novih vještina, učenje i istraživanje prostora, stvaranje odnosa sa samima sobom i osobama oko sebe, te za njihov cjelokupan razvoj.
Ako naš mozak ne diskriminira, filtrira, određuje prioritete, koordinira, organizira i integrira sve te senzorne ulaze, govorimo o disfunkcijama senzorne integracije, koje mogu utjecati na svakodnevno funkcioniranje. Radna terapeutkinja i neuroznanstvenica dr. A. Jean Ayres opisala je poremećaj senzorne integracije kao “prometni kaos ili gužvu” koji priječe određenim dijelovima mozga da na primjeren način zaprime i obrade senzorne informacije. Teorija senzorne integracije govori o značaju taktilnog (dodir), proprioceptivnog (svjesnost o položaju tijela) i vestibularnog (osjet gravitacije i kretanja) sustava na razvoj mišićnog tonusa, automatskih reakcija i emocionalnog dobrostanja pojedinca (Ayres 1972, 1979 .,Smith Roley, Blanche, Schaaf, 2002). Stoga, neprimjereno procesuiranje senzornih podražaja može imati negativan utjecaj na motoričke, kognitivne i socio-emocionalne vještine djeteta, a s navedenim i na izvedbu aktivnosti dnevnog života (oblačenje, kupanje, igra, pisanje, učenje…). Terapija senzorne integracije potiče razvoj neurološkog sustava, uklanja patološke oblike ponašanja osiguravajući zaprimanje neophodnih podražaja i/ili informacija kroz konstruktivne i smislene aktivnosti (kroz igru) koje djetetu pružaju izazov na zabavan način.
Važno je na vrijeme prepoznati poteškoće senzorne integracije kako bi se dijete pravodobno uključilo u terapijski proces, a pri „nevidljivim“ simptomima može Vam pomoći samo kvalitetno educirani, certificirani Ayres terapeut osposobljen za provođenje procjena i intervencije senzorne terapije.
Simptomi disfunkcije senzorne integracije:
- manjkav obrazac sisanja i gutanja
- poteškoće žvakanja, gutanja, hranjenja i automatskog zatvaranja usta
- promjene raspoloženja u dobi malog djeteta
- pretjerana plačljivost ili mirnoća u dojenačkoj dobi
- izbjegavanje korištenja ruku, teškoće fine motorike
- kašnjenje govora
- poteškoće kontroliranja emocija i ponašanja
- nedostatna usklađenost pokreta (nedostatna ravnoteža, “šeprtljavost“, izbjegavanje penjanja, sklonost ozljeđivanju, strah od visine)
- hiperaktivnost i /ili laka otklonjivost pažnje
- poteškoće učenja
Ukoliko sumnjate da Vaše dijete ima poteškoće senzorne integracije možete se obratiti našoj terapeutici Ireni Obradović, bacc.therap.occup., certificiranoj za provođenje Ayres terapije senzorne integracije uključujući provođenje i interpretaciju testa senzorne integracije i praksije (SIPT) po programu University of Southern California (USC) i Western Psychological Services (WPS).
Tijekom pandemije COVID-19 u UCDPDN „Leptirići“ se rade isključivo individualne terapije senzorne integracije uz sve propisane mjere prevencije HZJZ.
Djeci i odraslima kojima je ovaj oblik treninga potreban u gradu Pločama i okolici mogu se osobno javiti našoj bacc.therap.occup. Ireni Obradović.
E-mail: irena.udrugaleptirici@gmail.com
Mobitel: 091/ 9586-901
Kabinet za terapije: Hrvatskih iseljenika 2,Metković