Zbog enormnog povećanja carina na uvoznu robu iz Kine upitan je poslovno-poduzetnički projekt sklapanja električnih vozila i skutera u poslovnoj zoni Nova Sela u općina Kula Norinska. Dijelovi za električna vozila koji bi se sklapali na Novim Selima smatraju se uvoznom robom i podliježu plaćanju carinskih pristojbi pa tako ostaje otvoreno pitanje hoće li i koliko će biti isplativa ta djelatnost u novoj poslovnoj zoni.
Dio dijelova za skutere i električne automobile bi se dopremao iz Kine, a dio bi se proizvodio upravo na Novim selima tako da može nositi naziv „hrvatski proizvod“.
Mladen Ninčević iz tvrtke Green Tech Group, koja investira u poslovnu zonu se nada da će kalkulacije pokazati da će se takva proizvodnja isplati s obzirom da je na neke uvozne dijelove iz Kine, Eu podigla carine i do 80 posto. On također smatra da bi država na neki način trebala „uskočiti“ u smislu oslobođenja od plaćanja carina uvoznih dijelova za sklapanje jer će se u pogonima na Novim Selima odvijati gospodarska djelatnost koja će zapošljavati ljude.
Podsjetimo, tvrtke Green Tech Group, koju je u Zadru prije nekoliko godina osnovao Kinez, Karl Soong skupa sa hrvatskim poduzetnicima Mladenom i Antonijem Ninčevićem u Novim selima kupila je više od 500 tisuća metara kvadratnih prostora za 16 milijuna kuna gdje namjerava graditi proizvodne hale i skladišta koja će se zatim iznajmljivati zainteresiranim gospodarstvenicima.
Osim proizvodnih i uslužnih djelatnosti tu bi bili i transportni logistički centri te proizvodni pogoni poput proizvodnje sokova i džemova, što je izravno vezano za poljoprivrednu proizvodnju u dolini Neretve.
Unatoč korona krizi i zastoju svjetske ekonomije Poslovna zona Nova sela ipak ide dalje. Do rujna se očekuje završetak radova na infrastrukturi te bi poslovna zona trebala primiti prve poduzetnike.
Država bi trebala poticati poslovne aktivnosti kroz porezne olakšice za ozbiljne ulagače. Primjerice da ne plaćaju porez na dobiti. Tako bi se motiviralo poduzetnike da otvaraju nova radna mjesta – smatra Ninčević, koji naglašava da je poslovna praksa na zapadu iznajmljivanje poslovnih objekata u kojima se odvijaju proizvodne aktivnosti.
Naime, poduzetnicima nije interes građevinski biznis već isključivo pokretanje proizvodnje u postojećim objektima a upravo u tome Mladen Ninčević koji se skupa sa sinom Antoniom pokrenuo poslovnu inicijativu na Novim Selima vidi dobru šansu za oporavak doline Neretve.
– Općina Kula Norinska raspisala je javni natječaj 2018 za prodaju građevinskog zemljišta na području poslovne zone „Nova Sela“, na koji se javila zadarska tvrtka “Green Tech Group”, i kupila oko 550 tisuće kvadrata-ističe načelnik općine Kula Norinska, Nikola Krstičević.
Riječ je poslovno-tehničkoj suradnji jedinice lokalne uprave, u ovom slučaju općine Kula Norinska i investitora, tvrtke Green Tech Group, jer prometnice i prateću infrastrukturu financirat općina Kula Norinska, i to novcem koji će investitor uplaćivati na ime kupoprodajne cijene što je preduvjet daljnjeg napretka same investicije.
Osim zapošljavanja lokalnog stanovništva, u općinski proračun slijevat će se i novac od komunalne naknade jer će buduća tvrtka za proizvodnju električnih vozila biti registrirana u poslovnoj zoni, ističe načelnik općine, Kula Norinska Nikola Krstičević.
Sama poslovna zona smještena je na granici sa BIH, uz schengenski granični prijelaz i autocestu. Upravo je na Novim Selima predviđeno najveće prometno čvorište u Europi – spojna točka budućeg koridora VC (Budimpešta – Osijek – Sarajevo – Ploče) i autoceste. S bosanskohercegovačke strane već je izgrađen dio autoceste od Bijače do Kravice, čime Nova Sela postaju itekako zanimljiva potencijalnim ulagačima.
Već na jesen će se znati hoće li investitor Karl Soong, koji je osnivač Poly International Group, kineske kompanija za proizvodnju električnih proizvoda za kućanstvo i električnih vozila krenuti sa sklapanje električnih skutera i automobila na Novim selima.
Investicija vrijedna oko 100 milijuna eura
Prema poslovnim planovima projekt izgradnje tvornice električnih automobila i skutera trebao se odvijati u tri faze kroz narednih deset godina a ukupna investicija je procijenjena na oko 100 milijuna eura.
Za početak je plan bio zaposliti dvadesetak radnika. Međutim, kad se investicija proizvodnje, električnih skutera, automobila i baterija za njihovo pokretanje zaokruži, na različitim poslovima u pogonima proizvodnje električnih vozila moglo bi se zaposliti i do 500 radnika.
No, sama investicija je upitna zbog isplativosti dopreme dijelova za sklapanje sa dalekog istoka, koji podliježu carinskim dažbinama što u konačnici proizvodnju čini neisplativom.
Stanislav Soldo/SD