Naš nedavno objavljeni tekst o aktivnostima u Poduzetničkom inkubatoru u Pločama izazvao je veliki interes medija, u što ćemo se uvjeriti idućih dana. Danas donosimo priču koja je objavljena u Slobodnoj Dalmaciji.
U javnosti se često priča o poduzetničkim inkubatorima, posebno u predizbornim kampanjama, no prosječnom čovjeku koji o tome sluša najčešće ništa nije jasno. Ipak, jedan takav nedavno je otvorio svoja vrata u Pločama, zahvaljujući potpori županijskog centra za poduzetništvo. Inkubator, sama riječ kaže mjesto je gdje nešto raste i razvija. U Pločama je od 1. rujna krenuo razvoj nekoliko zanimljivih proizvodnih djelatnosti razumljivo vezanih uz poljoprivredu ali i nešto sasvim novo-proizvodnja igračaka.
I tako dok u javnosti prevladava mišljenje kako se u Hrvatskoj gotovo ništa ne proizvodi, nego je naglasak da pružanju drugih usluga, primjeri iz nedavno otvorenoga Poduzetničkog inkubatora nude drugačije odgovore.
Tu su se, u kratkome roke, sakupili mladi ljudi i krenuli su u nešto novo. Volje i entuzijazma im ne nedostaje a regionalna uprava u ovom slučaju Dubrovačko-neretvanska županija dala je ruke dok je grad Ploče osigurao zemljište.
Svoju kreativnost u inkubatoru istaknula je Danijela Jovica Barbir vrijedna vlasnica obrta Pinataland Dalmacija. Riječ je o obrtu registriranom za proizvodnju piñata, vrlo traženih igračaka ukrašenih po željama malih slavljenika.
Kako je sve krenulo pitamo Danijelu ?
– Ideja za proizvodnju piñata došla prije nekoliko godina, nakon neuspješnog pokušaja da naruči piñatu nećaku za rođendan. Na tržištu u to vrijeme nije bilo proizvođača piñata pa se odlučila sama okušati u izradi jedne. Iako je bila daleko od savršene, piñata je odmah postala hit među prijateljima i rodbinom, pruča nam danijela.
I tako malo po malo rođendan za rođendanom, skupila je pozamašan katalog piñata, a krug vjernih kupaca koji ju je svojim idejama redovito inspirira u kreiranju još ljepših, kvalitetnijih i originalnijih piñata za sve vesele prigode širio se.
Ovdje valja naglasiti da je svaka piñata je napravljena ručno, s puno truda, strpljenja i ljubavi.
U procesu izrade reciklira se velike količine papira i kartona što Danijelu dodatno motivira zarad.
– Iako je korona umnogome pokvarila planove svima, pa tako i meni, ne mogu se požaliti, jer postoji značajan interes za ovim proizvodima, koji se prodaju čim se izrade. Bilo je i situacija kada sam morala odbijati narudžbe, jer jednostavno nije bilo vremena da ihdovršim. Ljudi sami dolaze s kreativnim idejama i tako nastaju proizvodi, priča Danijela, kojoj za jednostavnije igračke treba oko sat ili dva vremena dok se oko onih zahtjevnijih zna pozabaviti po nekoliko sati rada.
Do sada je izradila oko 200 različitih oblika igračaka. Naručuju se za najrazličitije prigode, za dječje rođendane, djevojačke zabave, momačke večeri i u sličnim veselim prigodama, otkriva nam Danijela, koja se ovim poslom počela baviti prije otprilike šest godina, u prizemlju svoje kuće u naseljuBanji. Prije godinu dana otvorila je obrt, a od polovice travnja je u proizvodnom pogonu Poduzetničkog inkubatora Ploče. Surađuje s nekoliko igraonica i trgovina od Splita do Dubrovnika, a idući tjedan u ispomoć joj dolazi joj još jedna radnica.
Njezina susjeda u Inkubatoru je je Klaudia Krstičević, koje je, kao nositeljica OPG-a Happy Citrus učinila iskorak u vođenju ekološkog poljoprivrednog gospodarstva u dolini Neretve. Danas ona svoje mandarine koje plasira na tržište označava poznatim zelenim listićem, oznakom ekoproizvod, što kupcima na području cijele Europske unije jamči da se radi o ekološki uzgojenom voću. Surađuju sa nizom ekotržnica na području Hrvatske što je i temeljni poticaj za širenje i usavršavanje proizvodnje. Krstičevići proizvode sokove od mandarina, arancine, marmelade i suhe smokve. Sok je čist, prirodan bez dodatka vode, šećera i konzervansa. Proizvode i više vrsta marmelade. Radi se o džemu mandarina s narančom i mandarina sa suhom smokvom te džemu od smokve. Sa ulaskom u proizvodni pogon Poduzetničkog inkubatora Ploče planiraju širenje palete proizvoda. U Ploče su došli iz Metkovića.
– Nemamo vlastiti odgovarajući prostor pa su nam pogodnosti koje nudi pločanski Inkubator dobro došle. Ovogodišnja berba mandarina, koju ću obaviti sa suprugom Trpimirom, uz pomoć sina Ivana i kćeri Leonarde, treba brzo započeti. Radimo jedan hektar vlastitoga voćnjaka i dva hektara u najmu. Osim toga, uzgajamo i limun, naranču, smokvu i šipak“, kaže Klaudia. Početkom ove godine sudjelovala je na 85. sajmu Zeleni tjedan u Berlinu, najvećem međunarodnom sajmu poljoprivrede, hortikulture i prehrambene industrije koji okuplja proizvođače, stručnjake i posjetitelje iz svih krajeva svijeta, predstavlja više od 1800 izlagača iz čak 72 zemlje.
Kako spojiti antiku sa nadaleko poznatom ljekovitom biljkom aronijom ?-upravo je to pošlo za rukom, mladom poduzetniku Ivanu Jelčiću i tvrtci Okusi Neretve d.o.o. koji su razvili vlastiti brend sokova pod nazvao Naronija.
-Pokretanjem projekta Naronija krenuli smo s uzgojem i otkupom domaćih neretvanskih proizvoda koji preradom u konačne proizvode čine prirodne sokove bez dodataka – šećera i konzervansa. Plantaže s kojih poduzeće dobiva sirovine nalaze se na području stare antičke Narone, po čemu je projekt i dobio ime, a Naronija je veoma brzo postala neretvanski brend i hit u Hrvatskoj. To novo ime objedinjuje u sebi priču o mediteranskoj povijesti i kulturi, o tlu i plodnosti, s pričom o rajskom voću iz novog svijeta, o ekologiji, zdravoj ishrani i ljekovitostima a aronije, ističe Jelčić.
Začetnik proizvodnje aronije je Ivanova obitelj Jelčić koja je poslovala u sklopu OPG-a Kican. Zahvaljujući Ivanovoj ljubavi prema proizvodnji i agronomskom znanju njegove supruge Sare 2017. godine registrira se poduzeće “Okusi Neretve” d.o.o. koje od lipnja 2020. godine koristi proizvodni i uredski poslovni prostor u Poduzetničkom inkubatoru Ploče. Poslovno poduzetnička ideja „Naronija“ pala je na plodno tlo, što potvrđuje i široka paleta mješavine sokova od aronije, jabuke, mandarine i šipka. Zadnjih dana, na poslu su dobili i „pojačanje, jer im se pridružila nedavno rođena kćerkica Marla. Bračni par Jelčić, naime, uspijeva uskladiti obiteljske i poslovne obveze. Imaju vlastite plantaže aronije i ekološki certifikat za nju, a ostalo otkupljuju od lokalnih proizvođača.
Naronija je dakle novo ime za aroniju s obala Neretve što se izvrsno uklopilo i u ambalažiranje proizvoda na kojoj dominiraju ornamenti iz Narone.
Zadovoljstvo ne krije ni Marija Grgurinović Bebić, voditeljica Poduzetničkg inkubatora Ploče, koji djeluje u sklopu Centra za poduzetništvo Dubrovačko-neretvanske županije.
– Inkubator je dio poduzetničke potporne infrastrukture kojim se olakšava poslovanje poduzetnicima početnicima u prvim godinama poslovanja kroz sufinanciranje najma poslovnog prostora te korištenje pratećih poslovnih i intelektualnih usluga. Popunjeni su svi proizvodni pogoni, a od šest uslužnih, slobodna su još samo dva manja prostora, zaključila je Grgurinović Bebić.
Naronija
Brend sokova Naronija je samo nastavak priče iz obiteljskog poljoprivrednog gospodarstva Jelčić Kican koje je još 2012 godine zasadilo prvu aroniju na području doline Neretve. Naronija je potpuno novo ime u kojem se sintetiziraju, preklapaju i kontaminiraju dvije riječi sa svojim značenjima. Prva od njih je Naron, najstarije poznato ime rijeke Neretve, po čemu je i najstariji grad dobio ime “Narona” a druga je skroz nova biljna i voćna kultura u ovim krajevima-aronija.
Stanislav Soldo/Ante Šunjić