Da je država najgori poslodavac, možda najbolje svjedoči primjer HŽ Carga. Navodeći kao razlog i koronavirus – odlučili su zatvoriti pogon u Pločama, o čemu je prilog napravio RTL.
Oko milijun i pol tona ugljena izlazi godišnje s terminala u Luci Ploče. Prskaju se kako bi se sanirali gusti oblaci crne prašine. Nije to jedina prašina koja se brzo i u tišini slegla.
”Kad netko vidi ovakav kolodvor onda može imati sliku, ne o firmi, nego o zapuštenosti društva”, kaže Ante Šendo, predsjednik Udruge invalida i branitelja HŽ-a Ploče.
Onaj putnički u Pločama već godinama ne radi.
”Kakav kolodvor takva država… Ili kakav kolodvor takva briga o radnicima”, dodaje Šendo.
Radnici su najprije saznali ovo.
”Lipo je to sofisticirano i smišljeno. Osoba koja donese odluku da je radno vrijeme poduzeća koje se bavi prometom, bilo kojeg, od 7 do 15 taj nije prošao pored prometnog fakulteta…”, kaže Šendo.
Skratilo se radno vrijeme, pa se skratila cijela jedna radna jedinica.
”15 dana prije nego što su se rekli da će gasiti sve…”, kaže Šendo.
Prije više od mjesec dana HŽ Cargo – državna tvrtka koja se bavi teretnim prijevozom odlučila da je da će zatvoriti radnu jedinicu Ploče.
”U Pločama su izgubili sve što su mogli izgubiti, ostalo je samo nešto malo posla i mi jako teško možemo više braniti radna mjesta, ako su izgubili posao”, govori Zoran Maršić, predsjednik Sindikata željezničara Hrvatske.
Predsjednik Sindikata prošao je već šest uprava.
”Sve su te uprave smijenjene od strane skupštine, znači ministra koji je tada na vlasti, pod optužbama da imaju loše rezultate, da su proizveli gubitke, nitko od tih uprave nije odgovarao, a jedina posljedica je smanjenje broja radnika”, govori Maršić.
Nisu mali novci u biznisu s teretnim željezničkim prijevozom. U tom se sektoru prihoduje godišnje oko milijarda i 400 milijuna kuna. Usporedimo to s Pelješkim mostom najvećom investicijom u Hrvatskoj čija je cijena nešto više od 2 milijarde kuna. U utrci s privatnim prijevoznicima HŽ Cargo gubi bitku na tržištu.
”Konkurencija je u boljoj kondiciji, ima bolje sponzore, mi smo umorni, oprema, stare tenisice, imamo utega na ramenima…”, kaže Dragan Marčinko, predsjednik Uprave.
”HŽ Cargo je k’o muha bez glave. Slobodno ću reći: svi potezi koji se vuku su u kategoriji mafije…”, dodaje Šendo.
Dvadesetak radnika ostat će bez posla, mahom branitelji. Njihov predstavnik jedini želi pred kamere. Iznosi svoje sumnje.
”Iznajmljena lokomotiva željeznica Federacije BiH koju je iznajmio PPD, znači dva privatna prijevoznika vide profit na ovoj pruzi, a HŽ Cargo ne vidi, i zato moje riječi ‘mafija’. Kome pogoduju, tko pogoduje, tko je toliko jak i moćan da ubija državnu firmu? Covid?”, pita se predsjednik udruge invalida i branitelja HŽ-a Ploče.
Covid 19 i posljedice pandemije spomenute su u obrazloženju odluke Uprave HŽ Carga. Prva je to državna kompanija koja je zbog velikih financijskih gubitaka, prouzročenih i pandemijom koronavirusa, zatvorila neku radnu jedinicu i otpušta radnike. Drugi je razlog stečaj najznačajnijeg partnera mostarskog Aluminija. Treći, najvažniji: drastičan pad prometa i pad prihoda za više od 60 posto.
”Te tračnice vuku istu količinu i više”, poručuje Šendo.
Samo što to više ne radi državni HŽ Cargo, nego privatnik.
”To područje je već zauzeto prije. Znači Cargo je 2016., 2017. izgubio dio kupaca i ostao mu je Aluminij Mostar, onda je prošlog godine otišao u stečaj, ostali ste bez tereta”, kaže Marčinko.
Objašnjava svoju odluku novi prvi čovjek Carga. Taj je potez prvi, neće biti jedini.
”Mi jednostavno ne vidimo daljnji rast, otvaranje i rast…”, govori Marčinko.
Iz sjedišta tvrtke najavljuje da će sudbinu radnika iz Ploča dijeliti i radnici u drugim regijama.
”Nisu samo Ploče, tu su sve naše regije, polako netko prirodnim odljevom, netko u mirovinu, oko 100 ljudi će ići do kraja godine vani”, poručuje predsjednik Uprave HŽ Carga.
Unutra je pak Dragan Marčinko ušao u srpnju ove godine.
”Ja u nju vjerujem i zato sam došao, očito nitko drugi nije htio”, kaže Marčinko dodajući da su njega zvali.
Nije htio biti precizan tko je i kako ga je pozvao, pa niti je li s druge strane linije bio resorni ministar Oleg Butković.
”To sad…. Linija komunikacije je bila drugačija malo”, kratko odgovara.
Posljednje radno mjesto na kojem je radio je vlasništvo privatne konkurencije državnog cargo prijevoznika. Radio je u tvrtki ENNA – Energija Naturalis, čija je najvažnija sastavnica Prvo plinarsko društvo. Je li zbog toga u konfliktu interesa?
”Konflikta interesa nema, to je sada direktna konkurencija, možda je prednost znam više o konkurenciji nego što su znali moji prethodnici.”
Ministar Oleg Butković dosad je smijenio četiri uprave u ovom dugogodišnjem državnom gubitašu. Danijela Krakića smijenio je 2017. ali ga je smjestio u svoje ministarstvo. Željko Pokrovac trajao je manje od godine dana, došao je Gordan Žurga, a kad je on smijenjen imenovan je Dragan Marčinko. Bivša je uprava, odgovaraju nam iz resornog ministarstva smijenjena zbog velikih gubitaka. Nisu niti raniji plan restrukturiranja provodili predviđenom dinamikom, osim u dijelu smanjivanja broja zaposlenih.
”Ta priča prođe nakon dva-tri dana i Cargo nastavi živjeti kako je i živio, nažalost sve lošije i lošije….”, kaže Zoran Maršić, predsjednik Sindikata željezničara Hrvatske.
Nova će uprava u kratkoročnim mjerama smanjiti broj zaposlenih za 7 posto. Otpremnine će financirati iz sredstava Svjetske banke. 10 milijuna kuna Uprava će do kraja ove godine uštedjeti linearnim smanjenjem plaća od 12 do 16 posto. Pronalaze mjere za uravnoteženje likvidnosti, kako se to kaže. Drugim riječima, traže novce za plaće.
Marčinko misli da stečaj nije opcija:
”A gledajte, bio je prije sedam godina u sličnoj situaciji, nije to ništa novo, da vlasnik ili tržište želi potopiti Cargo već ga je mogao potopiti.”
Cilj za opstanak društva je pronalazak strateškog partnera, pišu iz Ministarstva.
”Cargo danas nije interesantan nikome. Ako gledamo tržište Mađarske, Slovenije i drugih potencijalnih partnera tržište se mijenja, tržište teretnog prijevoza raste u Hrvatskoj, mislim da će se u narednom periodu dogoditi neka vrsta privatizacije”, smatra Marčinko.
U središtu HŽ Carga izrađuju strateške dokumente: snimaju stanje, plan poslovanja za naredne četiri godine i plan modernizacije. Jedan od tih strateških dokumenta stoji 650 tisuća kuna. Posao je dobila tvrtka FACT savjetovanje čija je vlasnica inače u Nadzornom odboru Luke Ploče u kojem je najveći pojedinačni dioničar komapnija ENNA Pavla Vujnovca, vlasnika PPD-a. Podizvođač tog konzultantskog posla je tvrtka čiji je vlasnik donedavno bio na čelu jednog od poduzeća u vlasništvu Pavla Vujnovca. Pa tako ključne dokumente u restruktiriranju državnog poduzeća kreiraju ljudi koji su vrlo blizu čovjeku koji je vlasnik konkurentskog posla.
”Privatnik ima lokomotivu, poslovne prostore, mora platiti održavanje, on ima računicu i zapošljava, a državni prijevoznik koji ima svoje lokomotive, svoje vagone, depo za servisiranje on gubi posao. Nemarnost, lijenost ili pogodovanje, nek probere tko što hoće!”, kaže Šendo.
Potraga je u posjedu pisma koje je upravi poslao predsjednik Sindikata strojovođa. Potpisuje ga Nenad Mrgan koji je gotovo 30 godina na čelu Sindikata. U pismu predsjedniku Uprave izravno ga optužuje za pogodovanje kompaniji ENNA: „Vašim dolaskom i zatvaranjem organizacijske jedinice Ploče, sve upućuje na pogodovanje ENNI transportima„
Pismo Sindikat nije objavio pa je, kako to obično bude s pismima upozorenja, vjerojatno samo pisani trag alibija. Kada smo resornom ministarstvu poslali pitanje povodom špekulacija o potencijalnom pogodovanju jednom privatnom prijevozniku , odgovorili su nam: “Možemo vas izvijestiti kako takvih saznanja nemamo.”
Ministar Butković je predsjednik Skupštine HŽ Carga. No zainteresiranih, da iz pozadine vode glavnu riječ, je ipak više. Upućeni tvrde da će ENNA uskoro biti tržišni lider na domaćim prugama. Tromom i sporom dugogodišnjem gubitašu HŽ Cargu ne treba puno da izgubi utakmicu. Pitanje je kome dobro dođe da ga netko još uspori i tako si očisti put.
Autor: Silvana Menđušić/RTL