Nakon višegodišnjeg tavorenja bez posla i stalnih prijetnji otkazom, pločanski željezničari ovih su dana od Uprave iz Zagreba dobili obavijest da se HŽ Cargo u Pločama gasi-piše Slobodna Dalmacija.
Drugim riječima, njih 32, od kojih 19 sa statusom hrvatskog branitelja, uskoro idu na burzu rada. Ovaj državni gubitaš odlučio se tako obračunati s malim ljudima, koji su svoj kruh pošteno zarađivali desetljećima radeći na željeznici.
Klasična je to hrvatska priča u kojoj glavnu ulogu ima državna tvrtka Hrvatske željeznice (HŽ), koja je prije trinaest godina podijeljena na tri tvrtke: HŽ Infrastrukturu, HŽ Cargo i HŽ Putnički promet.
KRONOLOGIJA PROPASTI
U Pločama je prvi nastradao HŽ Putnički promet, kada su pod krinkom neisplativosti vožnje ukinuli vlakove najprije za Mostar, a kasnije za Metković. Zaposlenici koji su imali uvjete otišli su u mirovinu, no većina je završila na burzi rada.
Zatim je na red došao HŽ Cargo, koji se bavi teretnim prometom. U nekoliko navrata otpuštani su radnici uz obrazloženje da posla nema i da nemaju što raditi u Pločama. I tako je malo-pomalo red došao i na posljednju skupinu zaposlenika, koja će za sobom zatvoriti vrata pločanske željeznice.
Istina, radnici i nemaju što raditi, jer uprava HŽ Carga godinama u Pločama nije ugovorila ni jedan posao. Točnije, prijevozničke poslove preuzela je privatna tvrtka, u koju je prešla i nekolicina vlakovođa, koji su se od burze rada uspjeli spasiti u zadnji čas, dok će njihovi kolege uskoro puniti statistike nezaposlenih Hrvata.
Zbog čega je propao HŽ Cargo u Pločama – pitanje je koje postavljaju ovih dana ne samo zaposlenici, već i drugi građani, to više što lokomotive i vagoni voze teret iz Luke prema BiH.
Ogorčeni radnici nam govore da je Uprava HŽ Carga iz Zagreba izgubila sve poslove koje je imala ili je mogla imati. Na natječaje za prijevoz tereta se ne javljaju ili ne prolaze, a za to vrijeme terete iz Luke Ploče preuzimaju privatni prijevoznici. Kada su jednom prilikom postavili pitanje zašto se Cargo nije javio na natječaj za prijevoz tereta za jednu firmu u BiH, odgovor je bio da je tada direktor bio na godišnjem odmoru.
ČUDNA RAČUNICA
Tržišno natjecanje – reklo bi se, ali neshvatljivo je da privatni prijevoznici unajmljuju lokomotive i vagone i prevozi terete, a HŽ Cargo koji ima svoje lokomotive i vagone ne dobiva poslove i ništa ne prevozi. Drugim riječima – ovaj što iznajmljuje ima ekonomsku računicu, a Cargo nema!
Usporedbe radi, to je isto kao da netko iznajmi automobil u renta caru i njime taksira – slikovito su nam pokušali objasniti situaciju ogorčeni djelatnici HŽ Carga, koji očito broje svoje posljednje dane u radnom odnosu.
– Cargo gubi poslove, a za sve na kraju ispaštaju radnici na terenu, koji završavaju doslovce na ulici. Ovi ljudi nemaju nikakve veze s organizacijom rada u HŽ Cargu i nabavom posla od komitenata. Oni su izravni izvršitelji, a o tome treba brinuti uprava. Jedna plaća menadžera u Upravi HŽ Carga, koji sustavno gubi poslove, pokriva tri radnika kojima sada daju otkaze – kaže Ante Šendo, predsjednik udruge invalida i branitelja HŽ-a, podružnice Ploče.
– Nekad su komitenti tražili HŽ da im prevozi robu. A danas su druga vremena. Menadžeri trebaju izići iz ureda i tražiti poslove, a ovi naši čekaju da im poslovi dođu na noge. Dodatni problem je što se uprave mijenjaju svakih pola godine. Privatni prijevoznici obilaze teren i preuzimaju ono što smo mi radili, a mi propadamo, ogorčen je Šendo.
Željeznica je u Pločama bila od pamtivijeka, lokomotive i vagoni zaštitni su znak ovoga grada. Nažalost, danas je od željeznice ostao ruševni kolodvor i čekaonica te ruzinava lokomotiva, kao podsjetnik na neka davna vremena, piše Slobodna Dalmacija.
ISTA KOLIČINA ROBE
Lažu koji kažu da HŽ Cargo gubi promet zbog loše poslovno-gospodarske situacije. Ove tračnice izvlače istu količinu robe kao i 2008. godine, samo je raspodjela prijevoza drugačija, na štetu HŽ Carga, a u korist privatnika. Dva milijuna tona tereta vozi netko drugi, a ne državna tvrtka. Zašto ne može profitabilno poslovati i HŽ Cargo – pitaju se pločanski željezničari.
– Šine “dere” isti broj osovina, samo što su to privatne lokomotive i vagoni, i to u najmu, zaključuje Ante Šendo.
Nažalost, njegovo mišljenje ne dijeli Uprava u Zagrebu.
U obrazloženju odluke o zatvaranju HŽ Carga u Pločama stoji kako su nastupile promjene na željezničkom tržištu, ušli su privatni prijevoznici na liberalizirano tržište željezničkih usluga, te da trgovačko društvo HŽ Cargo d.o.o. “već duži vremenski period ostvaruje gubitak tereta na području Ploča”.
Stanislav SOLDO/Slobodna Dalmacija