Kakav „poklon“ je, uoči proslave 25. godišnjice Oluje, dobilo dvadesetak hrvatskih branitelja iz HŽ Carga Ploče i njihovih desetero kolega! Uprava HŽ Carga zatvara HŽ Cargo Ploče. U obrazloženju odluke stoji kako su nastupile promjene na željezničkom tržištu, ušli su privatni prijevoznici na liberalizirano tržište željezničkih usluga, te da trgovačko društvo HŽ Cargo d.o.o. „već duži vremenski period ostvaruje gubitak tereta na području Ploča. Prema pokazateljima rada u 2019. i prvih šest mjeseci 2020. godine društvo HŽ Cargo d.o.o. ostvaruje pad prihoda na području Ploča više od 90 posto“. Promet u Pločama iznosi je prije tri godine 1,38 milijuna tona, pretprošle godine 344 tisuće tona, lani 310 tisuća tona, a u prvom polugodištu ove godine 26 tisuća tona, odnosno pet vlakova mjesečno.
Kao dodatni razlozi navedene su poteškoće uzrokovane Covid-19 i stečaj Aluminija Mostar, a istaknuto je kako se u idućem periodu ne očekuje bitna promjena stanja na tržištu. Sve to rezultiralo je gubitkom posla zadnjih 32 zaposlenika te tvrtke u Pločama. Lani je, podsjetimo, ista sudbina zadesila 20-ero djelatnika…
Istina, HŽ Cargo Ploče trenutačno prevoze zanemarive količine staroga željeza, nešto goriva i po potrebi B-materiju. I upravo iz ove činjenice proizlazi sav bijes i ogorčenje djelatnika u Pločama. Prema riječima nekih od njih nije problem ni u liberalizaciji tržišta ni u konkurenciji. I sami su pobornici tržišne utakmice u kojoj će posao dobiti onaj tko ponudi najbolje uvjete. No, ogorčeni su ponašanjem odgovornih ljudi u samome HŽ Cargu, konkretno u HŽ Cargo prodaji. Nikako im nije jasno kako se na raspisanim natječajima konstantno gube poslovi za prijevoz tereta unatoč činjenici da imaju svoje lokomotive i vagone, za razliku od konkurencije koja dobiva poslove, a lokomotive i vagone iznajmljuje. Također im nije jasno zašto oni koji u nizu gube poslove i dalje rade taj posao. I, na kraju se dogodilo upravo ono na što su upozoravali zadnjih nekoliko godina, u Pločama će potpuno nestati HŽ Cargo.
A ne tako davno, HŽ Cargo – Područni centar Ploče postizao je najbolje rezultate u Regiji jug, kojoj još pripadaju Knin, Šibenik i Split. Godišnji promet kretao se oko 2,5 milijuna tona, a otpremali su rasute terete za Lukavac, Kakanj i Zenicu, pšenicu, žitarice i slične proizvode za hrvatsko tržište i za inozemstvo, opskrbljivali su glinicom Aluminijski kombinat u Mostaru i zvornički Birač, prevozili su kontejnere, gorivo i druge terete.
Otpremnina 50 ili 80 tisuća kuna
Preostali radnici, koji su u međuvremenu pristajali i na smanjenje plaća, gubitak božićnica i uskrsnica, te druge uskrate, sada mogu birati između tri ponuđene opcije zbrinjavanja. Sporazum na prijedlog poslodavca – visina otpremnine je 50 tisuća kuna ili 80 tisuća kuna ako radnik ima status hrvatskog branitelja, a radni odnos prestaje danom potpisivanja sporazuma. Druga mogućnost je raspored u Željeznički fond. Radnici su oslobođeni obveze dolaska na posao, potpisuju aneks ugovora o radu, imaju pravo na palću i to ukupnu cijenu sata rada na dan raspoređivanja u Fond, ali ne više od minimalne bruto plaće u RH. Trajanje rasporeda ne može biti duže od trenutka kad je radnik u cijelosti isrpio pripadajući dio otpremnine. Kod ove opcije zbrinjavanja poslodavac ima mogućnost ukoliko se ukaže potreba za određenim profilom zanimanja da radnika privremeno povuče u proces rada. Ukoliko se radnik ne odlučio za jednu od ove dvije opcije, poslodavac pokreće postupak poslovno uvjetovanog otkaza ugovora o radu uz isplatu otpremnine. U tom slučaju radniku prestaje radni odnos po isteku otkaznog roka.
Inače, potraživanja HŽ Carga u Pločama iznose gotovo sedam milijuna eura ili oko 51 milijun kuna i odnose se na ŽFBiH, 4,84 milijuna eura, i na Aluminij (u stečaju) 2,06 milijuna eura.