Prvi putnici iz Komarne prema Brijesti i obrnuto mogli bi novim Pelješkim mostom prijeći dogodine na ljeto, ukoliko ne bude kakvih većih problema u gradnji. Ako Kinezi nastave ovim tempom Neretvani, ali i dnevni i vikend gosti iz BiH mogli bi ljetovati na prekrasnim pelješkim plažama, koji će postati dostupnije i prometno povezanije. Jednostavnije i brže će biti preko mosta doći na Drače negoli se voziti do Gradca ili Zaostroga. Nema straha da će sporija gradnja pristupnih cesta ( stonske obilaznice) koje će već je sasvim jasno kasniti i duže od godine dana za samim mostom, utjecati na korištenje mosta u tom razdoblju. Investitori, Hrvatske ceste su se dosjetile da će se proširiti postojeća cesta kroz naselje Drače do spoja na staru pelješku cestu, koja će služiti za promet sve dok se ne dovrše moderne i brze pristupne ceste, kakve su propisane u projektu mosta. Dakle, čim Kinezi sagrade most njime će se moći voziti i prelaziti sa jedne na drugu stranu.
Izgradnjom mosta, na Pelješcu i u dolini Neretve mijenja puno toga poglavito u turističkom smislu, jer primarna turistička djelatnost dobiva novi zamah, budući atraktivne pelješke plaže već dogodine postaju bliže domaćim i inozemnim gostima.
Nadaju se tome i pelješki ugostitelji, koji očekuju turistički procvat poglavito središnjeg i istočni dijela poluotoka koji je rjeđe naseljen i turistički znatno manje razvijen od zapadnog dijela.
Premda je trenutačno stanje u turizmu loše s obzirom na korona krizu, tamošnji turistički djelatnici se nadaju da će se izgradnjom mosta i pristupnih cesta revitalizirati pelješki turizam
– U ovom trenutku je o tome prerano govoriti ali svakako će dovršetak mosta biti poticaj pelješkom turizmu. Mi cijenimo svakog gosta i onoga koji pojede jednu kamenicu ali i onoga tko ih pojede deset-ističe poznati stonski ugostitelj Sveto Pejić.
Osim što skraćuje put prema Pelješcu ali i susjednim otocima, Mljetu i Korčuli, koji postaju privlačniji turistima, mostom se izbjegava i dvostruki prijelaz državne granice u neumskom koridoru. Na pelješke i korčulanske plaže tako bi mogli dolaziti posjetitelji iz Delte Neretve i susjedne Bosne i Hercegovine na jednodnevnim izletima, što do sada nije bilo moguće zbog slabe prometne povezanosti.
Izrađena studija potvrđuje da će turisti dolaskom na Pelješac preko Pelješkog mosta i vožnjom istočnim dijelom poluotoka moći bolje upoznati kulturne znamenitosti Stona i Malog Stona (zidine, uzgajališta školjki i solana), ali i pelješka vinogorja i podrume.
Pelješki vinar iz Putnikovića, Jozo Rabušić ističe da će se nakon izgradnje mosta središnji dio Pelješca otvoriti ne samo posjetiteljima iz Hrvatske već i iz BIH.
– Neće ovakva situacija i korona kriza vječno trajati moramo misliti na budućnost-naglašava Rabušić. Po njegovim riječima intenzivniji turizam na Pelješcu treba povezivati sa poljoprivredom, primjerice lozom i maslinom po uzoru na Italiju.
Osim očekivanog povećanja individualnog izletničkog prometa, izgradnja Pelješkog mosta sigurno će utjecati i na povećanje broja organiziranih jednodnevnih izleta osobito iz smjera delte Neretve i Makarske rivijere, a što uključuje i izletnički promet prema otocima Korčuli i Mljetu. Rast izletničkog prometa može se očekivati i u obrnutom smjeru iz Orebića i Korčule prema Splitu, Mostaru, Međugorju i drugim atraktivnim kopnenim odredištima, predviđaju stručne studije.
Sve to nužno povećava i broj noćenja na poluotoku Pelješcu. Predvidiv broj noćenja u općini Ston u 2022. godini trebao bi se kretati negdje na razini od oko 205 tisuća noćenja (38% više nego u 2018. godini). Nadalje, tri godine nakon otvaranja Pelješkog mosta, broj noćenja na području općine Ston ne bi trebao premašiti brojku od oko 260 tisuća noćenja (ili oko 75% više nego u 2018. godini), stoji u studiji „Poželjni plan razvoja turizma poluotoka Pelješca u kontekstu izgradnje Pelješkog mosta“.
S obzirom na potencijal Stona i njegovih zidina kao kulturno-turističkog izletničkog odredišta, ali i atraktivnosti plaža u Žuljani i Prapratnoj, porast izletničkog prometa trebao bi se povećati za oko dva do tri puta u odnosu na današnje stanje.
Osim toga, izgradnjom mosta prometna dostupnost općine Orebić također značajno unaprijediti, inducirani učinci kako na stacionarni, tako i izletnički turistički promet trebali bi biti osjetno manji nego na području općina Janjina i Ston, dobrim dijelom i stoga što se većina turističkog prometa u općini Orebić odnosi na obalni pojas od Orebića do Vignja.
Prema predviđanjima broj noćenja na području općine Orebić u 2022. godini mogao kretati približno oko 1.0 milijun noćenja. S druge strane, tri godine nakon otvaranja mosta, broj noćenja u općini Orebić mogao bi dosegnuti razinu od oko 1,2 milijuna noćenja (ili 30-ak% više u odnosu na 2018. godinu). Kad je riječ o izletničkom prometu, a uzimajući u obzir ne samo postupno prelijevanje vikend kupača od istoka prema zapadu poluotoka, već i rast potražnje za turizmom vina, očekivana dinamika rasta trebala bi biti nešto izraženija. Drugim riječima, u odnosu na sadašnje stanje, izletnička bi se potražnja mogla povećati za oko 40 posto, poglavito ukoliko se, u međuvremenu, realizira projekt izgradnje žičare na vrh Sveti Ilija, stvorili bi se uvjeti za još veći rast izletničkog prometa.
Ipak, puštanje u promet Pelješkog mosta s pristupnim cestama najviše će doprinijeti poboljšanju prometne dostupnosti općine Janjina i zapadnog dijela općine Ston, za očekivati je da će turistička kretanja na području ove dvije općine biti najviše pod utjecajem izgradnje mosta.
Procjenjuje se da bi u godini puštanja u promet mosta (2022. godina) broj noćenja u općini Janjina trebao kretati negdje na razini od oko 79,0 tisuća noćenja (35% više nego u 2018. godini). Nadalje, tri godine nakon otvaranja Pelješkog mosta, broj noćenja na području općine Janjina mogao bi se kretati na razini od oko 105 tisuća noćenja (ili 80% više od 2018. godine) . S obzirom na očekivani rast dolaska vikend kupača na području Sresera i Drača porast izletničkog prometa trebao bi biti dvostruko veći u odnosu na trenutačno stanje-optimistične su prognoze.
– Mi smo do sada imali situaciju da su gosti po četiri pet sati čekali na granicama da bi došli na Pelješac. Nakon štose izgradi most toga više neće biti. Možda će nas opteretiti dnevni gosti, ali to je zanemarivo u usporedbi sa svim benefitima koje donosi revitalizacija turizma u općini Janina-kazao je načelnik Vlatko Mratović, koji se ističe da su most i koridor VC dobitna kombinacija za ovdašnji turizam jer će na Pelješac moći dolaziti vikend gosti iz Mađarske.
Stanislav SOLDO