Na najvećem infrastrukturnom gradilištu, na poluotoku Pelješcu, radovi na gradnji mosta i nove ceste preko Pelješca teku prema predviđenim planovima, tvrde u Hrvatskim cestama, koje su investitor tog projekta.
Osim gradnje mosta, sada su konačno vidljivi i radovi na budućoj pelješkoj cesti, bez koje most niti nema previše smisla.
Jutarnji objavljuje fotografije početka probijanja najvećeg tunela i djelomično probijene trase buduće dionice ceste koju gradi austrijska tvrtka Strabag. Riječ je o dionici koja počinje na Jadranskoj magistrali i vodi do mosta na pelješkoj strani, od mosta u Brijesti do čvora Sparagovići, ukupne dužine 12 kilometara. Na fotografijama se vide dio trase i obavljeni zemljani radovi na dijelu od Jadranske magistrale prema mostu kod budućeg čvorišta Duboka, ali i dio trase na Pelješcu. Također se vide obrisi budućeg tunela Debeli brijeg dužine 2467 metara.
Riječ je o krucijalnom objektu, o čijem završetku ovisi i završetak radova na cijeloj toj dionici. Iako se na slikama vidi kako radovi prilično dobro napreduju, u Strabagu je aktualna situacija blokade tržišta zbog koronavirusa prouzročila znatne probleme. Sve teže mogu nabaviti eksploziv potreban za miniranje terena, koji je u ovoj fazi potreban u velikim količinama. Tvornice u Srbiji i Italiji su zatvorene i teško je doći do njega. Problem je i s radnom snagom, s obzirom na to da su radnici većinom iz Bosne i Hercegovine. Oni koji preko vikenda odu kući moraju u BiH ostati u izolaciji i nema ih barem dva tjedna. Kad se vrate, moraju isti postupak napraviti u Hrvatskoj i praktički su minimalno mjesec dana “izgubljeni” za obavljanje poslova. A zamjensku radnu snagu je gotovo nemoguće angažirati.
U ovom trenutku ukupno je angažirano 139 radnika, među kojima je 41 član tehničkog osoblja. Rok za završetak ove dionice je 33 mjeseca, kolovoz 2022., odnosno godinu dana nakon ugovorenog roka za završetak mosta. Vrijednost radova je 478,3 milijuna kuna bez PDV-a.
Grčka tvrtka Avax uvedena je u radove nešto kasnije, u prosincu 2019. godine. Avax gradi dionicu ceste od čvora Sparagovići do čvora Doli, ukupne dužine 18 kilometara. Najzahtjevniji dio te dionice je stonska obilaznica, odnosno gradnja dvaju tunela i mosta preko Stonskog kanala između njih. Prema informacijama iz Hrvatskih cesta, počeli su zemljani radovi na ovoj dionici te pripremni radovi za izvedbe portala tunela Polakovica i Supavo. Na “grčkom” gradilištu angažirano 45 je radnika, od kojih je 16 tehničko osoblje.
Ova dionica mora biti završena u roku od 28 mjeseci, a vrijednost radova je 515 milijuna kuna bez PDV-a.
Na gradilištu budućeg Pelješkog mosta sve su vidljiviji obrisi buduće grandiozne građevine. U Hrvatskim cestama navode kako se radovi odvijaju na svih 12 stupova i dva upornjaka. Kineski radnici na kopnenoj strani počeli su montažu prvih segmenata čelične rasponske konstrukcije na potporne skele. Riječ je o čeličnim segmentima mosta koji su nedavno dopremljeni iz Kine.
Na pelješkoj strani u tijeku je postavljanje potpornih skela stupa broj 13 i upornjaka broj 14.
Glavni dio čelične rasponske konstrukcije mosta tek se treba izraditi u tvornicama u Kini i dopremiti u Hrvatsku.
Međutim, to ovisi o razvoju pandemije u Hrvatskoj i Kini. Iako je pogon u Kini, u kojem se konstrukcija izrađuje, ponovno otvoren, problem je kako će Hrvatske ceste provoditi nadzor proizvodnje što je određeno ugovorom. Naime, nadzorni inženjeri HC-a su nakon izbijanja pandemije povučeni iz Kine, a sad je teško očekivati da će se u dogledno vrijeme tamo vratiti.
Na gradilištu mosta je trenutačno 614 radnika, od kojih 131 član tehničkog i pomoćnog osoblja, a ostali su radnici, strojari i mornari na brodovima.
Zasad nema informacija hoće li koronavirus utjecati na realizaciju radova u predviđenim rokovima. Izbijanje virusa u ugovoru s izvođačima navedeno je kao jedan od opravdanih razloga za traženje produljenja roka gradnje. Zasad nitko od izvođača to nije zatražio. To bi na stol u Hrvatske ceste moglo doći u nekom sljedećem razdoblju.
Dubrovački vjesnik