Vlasnici vezova u Pločama, koji se protive kategorizaciji luke Mala Pošta u luku prve kategorije, poduzeli su niz aktivnosti, a sada su se pismom obratili ministru pomorstva u Vladi RH Olegu Butkoviću. Pismo prenosimo u cijelosti.
„Sam geografski položaj ove Lučice se zagubio u predratnom razvoju ovog primorskog gradića. Naime, danas se na tom prostoru nalazi riva, koja je izgrađena mjesnim samodoprinosom građana, polovinom sedamdesetih godina prošlog stoljeća i predstavlja gradsku javnu površinu. Ovaj prostor je smješten ispred Hotela, mjesne crkve i župske zgrade, dječjeg igrališta, Robne kuće i malog parka uz šetalište i predstavlja dnevni boravak svih generacija Pločana, koji na ovoj javnoj površini provode dobar dio dana. Činjenica je da mještani od uvijek uz rivu vežu svoje brodice i Komunalnom poduzeću plaćaju naknadu za taj privez.
Zakonskom regulativom je ovaj prostor najednom dodijeljen u nadležnost Županijskoj lučkoj upravi Dubrovnik, koja, u stvarnosti polaže pravo na upravljanje dijelom našeg grada i propisuje namete koji su nelogični. Naime, nelogičnosti se očituju u primjeni Pravilnika o kategorizaciji prostora za privez brodica. Nećemo vam ponavljati koje uvjete moraju zadovoljiti ti prostori da bi se proglasili jednom od kategorija, ali je očito da se vlasnike brodica u Pločama namjerno oštećuje proglašavanjem Prve kategorije ovog prostora. Namjerno upotrebljavamo termin prostor, a ne lučica jer, svi upućeni i neupućeni pod lučicom razumijevaju neki logično zaokružen i izdvojen dio obale i mora što u našem slučaju nije riječ jer je ovaj prostor u biti gradska javna površina i otvoreno šetalište.
Interesantna je činjenica da je, na primjer Splitska županijska uprava – prvom kategorijom proglasila samo osam lučica, a naša dvadeset i dvije. Napominjemo da su većine Uprava utvrdile po tri, pa i četiri kategorije i realno rasporedili i naknade, a kod nas su samo svije kategorije. Za nas je sporna i naplata pristojbe po dužnom metru plovila. U priobalnim i otočnim mjestima je tradicionalan vez brodica – četverovez, znači pramcem ili krmom na obalu. Takvi vezovi zauzimaju obalu u dužini oko tri metra. Napominjemo da se nitko, nikada nije vezao bočno, dužinom brodice. Mjera „dužni metar“ u našem slučaju nije prihvatljiva. Ne može se prenositi logika naplate priveza mega jahti i krstaša od trideset i više metara dužine. Za njihov slučaj je logično da plate po metru zauzetog dijela operativne obale. Znamo da ćete reći da to stoji u Zakonu i Propisima, međutim logično je pitanje – otkuda takva regulativa u propisima kad već plaćamo pristojbu za korištenje pomorskog dobra po dužini brodice. I zakone i propise pišu i donose samo ljudi i nisu od Boga dati pa se mogu korigirati ako su na štetu građana. Interesantno je da je Lučka uprava Pula utvrdila, jedinstvenu, pristojbu za vez bez obzira na dužinu plovila.
Ova neujednačenost i nametanje volje građanima po svaku cijenu nas je ponukala da Vam se obratimo. Povod je činjenica da se Uprava, u više navrata oglušila na naše primjedbe i zahtjeve i nedavno počela slati Ugovore sa uplatnicama na kućne adrese. U primitku vam dostavljamo primjerak ugovora koji, kad pročitate će Vam najbolje reći o pravnoj kvaliteti tvorca ovog dokumenta. Da ne govorimo koliko je ugovor neizbalansiran gdje jednoj stani daje neograničena prava, a drugoj samo plaćanje ili deložaciju, odnosno gubitak veza, bez ikakve mogućnosti primjedbi ili utjecaja. Uz ugovore šalju i uplatnice za 2019. godinu, kad ugovor nije ni postojao. Tekst samog ugovora liči na neki neprečišćen tekst ugovora za naplatu taksi velikim plovilima uz niz nelogičnosti koje nisu ni primjenjive na „naš“ slučaj.
Nitko od nas ne govori da ne treba plaćati pristojbu na privez, ali po ovim kriterijima i uz ovakav ponižavajući ugovor nismo spremni odlučivati dok ne dobijemo Vaše mišljenje. Rashodovna strana uplaćenih sredstava ne ukazuje da bi se nešto moglo izdvojiti u razvoj stvarne infrastrukture i opreme o kojoj se u ugovorima napominje, kao da postoji. Iz svega je očito da bi se trebali malo pozabaviti ovim problemom. Znamo da Vam je sve ovo sporedna stvar, ali je nama veliki problem, a naročito kad vidite da su vlasnici brodica uglavnom umirovljenici ili bez stalnog zaposlenja. Što je još jedan udar na naš džep i standard.
Mislimo da se na ovaj način, po malo, pokušava iskorijeniti tradicionalni izgled priobalnih i otočnih mjesta sa tim nizom malih brodica i idiličnim slikama koje već stoljećima postoje na njihovim razglednicama. Još gora opcija je da se preko nekog budućeg koncesionara naše brodice zamijene mega jahtama Čeha, Slovaka, Mađara i postanemo nepoželjni šetači u vlastitim mjestima, a naše brodice završe u jarugama i jendecima uz Neretvu. Ako se i tamo ne proglasi neka kategorija ili se jednostavno zabrani vezanje. Budući da ste ipak čovjek sa mora, a iz Vaših dosadašnjih istupa vidimo da ste korektan i fer političar – nadamo se da ćete ovo pročitati i sa Vaše pozicije pokušati naći nešto kompromisno i primjenjivo u sadašnjoj situaciji“.