Građevinski dio projekta Eko-edu vrta u Osnovnoj školi fra Ante Gnječa u Staševici je završen, a drugi dio ne bi trebao završiti nikada?! To je edukacijski dio, odnosno, cjeloživotno učenje. Tvrtka MGA iz Metkovića je obavila navedene radove. Ovaj projekt sa još 8 projekata prijavila je Dubrovačko – neretvanska županija pod nazivom „PROMICANJE ODRŽIVOG RAZVOJA PRIRODNE BAŠTINE DOLINE NERETVE“. Projekt je sufinancirala Europska Unija iz Europskog fonda za regionalni razvoj. Kakav je ovaj naš projekt, kako i kada je sve to počelo ?
Ideja o eko-edu vrtu „egzistira „ već više od 10 godina. Prije same realizacije bilo je potrebno uraditi neke predradnje i pripremiti teren. „Znači, izvršen je zemljani nasip, sve je uokvireno betonskim zidom i žičanom ogradom, zatvoren je cjelokupni prostor. Nakon toga smo imovinsko-pravno riješili ovaj i sav ostali školski prostor i čekali „priliku“ koju smo dočekali prije nešto više od tri godine. Tada je u Staševicu došla gđa Marija Vučković, tadašnja dožupanica, a sadašnja ministrica poljoprivrede. Ja sam joj slikovito prezentirao ideju o eko-edu vrtu, odnosno o, „gredicama“ za svaki razred. Nakon toga je urađen idejni projekat i uslijedila je prijava za navedeni i ostale projekte.
Početkom lipnja 2019. godine se krenulo sa građevinskim radovima. Napravljeno je 8 gredica, za 8 razreda. Gredice su duge 10 metara, širine 105 centimetara i visine 15 centimetara, a između gredica su šljunčane staze po kojima se hoda“, rekao je Boro Bustruc, ravnatelj škole u Staševici i nastavio: „Svaki razred je dobio svoju gredicu, a razrednici podsjetnik i popis poželjnih biljaka : jestive, začinske, ljekovite… Popis će se nadopunjavati i tražiti „lokalne“ nazive za pojedine biljke. Učenici će se brinuti o gredici zajedno s razrednikom i roditeljima. Oni će saditi pojedine biljne vrste, zalijevati, gnjojit, rezidbom oblikovati….i istodobno učiti o njima. Uz svaku posađenu biljku će biti i drvena oznaka gdje će pisati koja je to biljka. Također će svaki razred imati svoj eko pano gdje će biti fotografije tih biljaka, opisana njihova korisnost . Istodobno ćemo tražiti osobe koje znaju pripremati te biljke kao: salate, juhe, začine, čajeve, sokove …..“.
Edukativni dio projekta je počeo prije desetak dana i interes učenika i razrednika je premašio sva očekivanja. Kupili su odgovarajući alat, rukavice i druge potrebne stvari, a u sklopu navedene parcele nalazi se mali objekat koji će služiti kao skladište za alatke, sadnice….Unutra je električna pumpa za vodu i sjeckalica za granje. Ispod toga objekta je čatrnja puna kišnice (40 vagona) kojom će učenici samostalno zalijevati posađene biljke.
„Zaposlenike škole i učenike sam upoznao sa aplikacijom“ Plantnet“ koju već imam nekoliko godina. To je registar biljaka te se nakon snimka biljke nudi prepoznavanje iste po : listu, cvijetu, plodu ili kori. Na taj način smo „prepoznali“ neke samonikle biljke u našem vrtu. Njih smo ostavili, te će i kraj njih biti oznaka o imenu iste. Na kraju školske godine ćemo birati NAJ GREDICU, a kriteriji će biti, pored raznolikosti, broj različitih biljaka, znanje o njima te panoi u učionicama koji će se stalno osvježavati fotografijama biljaka i tekstovima (receptima) o njihovoj korisnosti . U konačnici će učenici, kada završe osnovnu školu, imati neka znanja (prepoznavanje) i smjer o korisnosti pojedinih biljaka“, istaknuo je ravnatelj Bustruc, naglašavajući kako će rado, ako ima interesa, podijeliti svoja iskustva i čuti nova.
Bustruc je na kraju poručio kako je ovo samo početak jedne lijepe priče, koja će imati svoj nastavak. Spomenuo je i neke planove koji će se realizirati u prostoru uz gredice: izgradnja sjenice ,učionice u prirodi, za što smo već napravili betonsku podlogu. Oko nje će biti potočić i fontana. „Kada sam poslao zahtjev prema našoj županiji, u zagradi sam napisao da će ta buduća fontana biti „manja“od onih u Zagrebu. Zatim će tu biti staklenik od skinutih aluminijskih otvora (oko 30 m kvadratnih), prostor za kompostište, hotel za kukce, kućice za ptice, šišmiše ….Kada sve bude gotovo – to će biti prava škola za život“, zaključio je Bustruc.
Slike pokazuju početak aktivnosti učenika , učitelja i roditelja.