Samostalno smo prošli dug i trnovit put, ali na kraju ipak sladak. Naš uspjeh je bio vidjeti osmjehe i zadovoljstvo kupaca koji su nam postavljali pitanja kao što su: Kako mandarina može biti ovako slatka?, kaže Ivan Anđelić za portal Agroklub.com, čija je obitelj kroz mjeru 17 osigurala nasade, a korisnici su i IAKS mjere 10.
OPG Anđelić iz Opuzena postoji od 2007. godine i bavi se poljoprivrednom proizvodnjom različitih kultura voća, no mandarina im je primarna. Prije dvadesetak godina krenuli su obiteljski u proizvodnju mandarina na površini zemlje veličine oko 2 ha s godišnjim prinosom oko 100.000 kg. Sorte mandarina koje uzgajaju su Zorica, Chahara, Okitsu, Kowano Wase – poznata kao “Ruska”, Saigon.
“Prije nekoliko godina podigli smo novu plantažu od 500 stabala mandarina najnovije sorte naziva Iwasaki. Do prije četiri godine sve smo davali u otkupne centre i bili smo zadovoljni jer je i država davala poticaje, ali nakon ruskih sankcija počeo je kraj za nas proizvođače jer smo se našli u neobranom grožđu“, kaže vlasnik Perica Anđelić. Otkupni centri koji su bili usmjereni pretežno prema Rusiji nisu pronašli nova tržišta, a mandarine proizvođača ostale neobrane. Zbog novonastalih problema OPG Anđelić okrenuo se samostalnoj prodaji i tu zapravo počinje njihova priča.
Prepreku pretvorili u priliku
“Prve godine našeg samostalnog rada u jednom splitskom trgovačkom centru s kojim i danas imamo odličnu suradnju pekli smo zanat i pratili reakcije naših kupaca, uočavali što dobro radimo i pažljivo slušali kako pohvale tako i kritike. Već sljedeće godine smo proširili ponudu i puno bolje se približili kupcima. Shvatili smo najvažniju stvar u našem poslu, a to je – zadovoljan kupac, zadovoljni mi! To znači da naš kupac mora dobiti svjež netretiran proizvod uz smiješak osoblja kao i sve odgovore na pitanja koje nam postavi“, ističu članovi OPG-a.
Naišli su na logističke probleme, prije svega na organizaciju prijevoza od polja do stola u što kraćem vremenu. Trebalo je i sve uskladiti: vrhunsku kvalitetu proizvodnje s organiziranom prodajom te zadržavanje stalnih kupaca – i u tome su uspjeli.
“Samostalno smo prošli dug i trnovit put, ali na kraju ipak sladak. Naš uspjeh je bio vidjeti osmjehe i zadovoljstvo kupaca koji su nam postavljali pitanja kao što su: Kako mandarina može biti ovako slatka? Zašto mandarina koju kupimo od vas bude zelenkasta, a tako je slatka – prvi put to vidimo? To nam je dalo dodatni motiv i putokaz za daljnji rad jer smo znali da smo na dobrom putu. Izradili smo i kreacije prerađevina u poklon pakete gdje smo ostali ugodno iznenađeni reakcijama kupaca.
Tijekom treće godine našeg samostalnog rada prodajne kanale smo proširili na Zagreb, ali i Sloveniju i Češku te smo počeli raditi na proširenju naše ponude kako bi se približili kupcima. Kako širom ponudom svježeg voća tako i prerađevinama od voća kao što su: džemovi, sokovi, likeri i drugo. Moramo istaknuti da su nam hit sokovi od mandarine i šipka koji se dobivaju pasterizacijom i hladnim prešanjem plodova bez dodataka. Pasterizacijom se unište mikroorganizmi i rok upotrebe soka duže traje, a za jednu litru soka treba 3-4 kg voćnih plodova“, pojasnio je sin vlasnika OPG-a Ivan Anđelić.
Važno je spomenuti da prerađuju isključivo zdrave plodove te i tako podižu kvalitetu džemova i sokova. Za sve proizvode rade analizu zdravstvene ispravnosti. Osluškujući želje kupaca, pored mandarina podigli su plantažu kupina i malina, šipka, limuna, smokava, trešanja i višanja. Također podižu i malu plantažu aronije te žele biti konkurentniji na tržištu i kupcima ponuditi širu lepezu svježeg voća i prerađevina. No, zbog odlaska mladih ljudi trbuhom za kruhom, zadnjih godinu-dvije dana muku muče sa sezonskim beračima.
Korisnici IAKS mjere 10 i mjere 17 Programa ruralnog razvoja
Naglašavaju da svake godine podižu kvalitetu vlastitih proizvoda na sljedeće načine: upotreba isključivo organskih gnojiva; ljepljive ploče, klopke i mamci za voćarske nasade koje služe za hvatanje različitih vrsta insekata – prakticiraju žute ploče jer služe za hvatanje bijelih mušica, lisnih uši, i mediteranske muhe s kojom imaju velikih problema zadnjih godina; ne polijevaju travu koja raste oko mandarina otrovima nego ju kose; rezidbu mandarina redovito obavljaju u proljeće i s rezidbom kontroliraju urod i kvalitetu mandarine; preko ljeta navodnjavaju cijelu plantažu sistemom kap po kap te folijarno daju organsko gnojivo; svake godine u dogovoru s pčelarima postavljaju košnice po sredini plantaže jer bolje oprašivanje od pčela ne postoji; u planu je kompletnu plantažu prekriti zaštitnom mrežom kako bi još više dobili na kvaliteti mandarine (manje opeklina od sunca i zaštita od tuče).
“Prvenstveno smo se posvetili probijanju tržišta, otvaranju prodajnih mjesta, kako u Hrvatskoj tako i u Sloveniji i Češkoj te radimo na širenju ponude odnosno preradu džemova i sokova – sve s vlastitim novcem. Išli smo logikom ‘što će nam traktori, skladišni prostori i sve ako prvo nemamo vlastito tržište’. A sada, kada smo stabilizirali naše tržište, upoznali ljude i njihove želje, i kada vidimo da su veće potrebe za gotovim prerađenim proizvodima, planiramo daljnja ulaganja uz pomoć mjera Programa ruralnog razvoja”, kažu Anđelići koji su korisnici IAKS mjere 10 Programa ruralnog razvoja, ali i mjere 17.
“Ove smo se godine prijavili na mjeru 10 odnosno tip operacije 10.1.15. “Primjena ekoloških gnojiva” i 10.1.12. “Korištenje feromonskih klopki” te mjeru 17, podmjera 17.1. “Osiguranje usjeva životinja i biljaka”. Prilikom osiguranja naših plodova od tuče osiguravamo i dodatno kvalitetu odnosno kakvoću naših proizvoda i po toj mjeri dobijemo povrat police u iznosu od 70% koju sufinancira Europska unija. Definitivno se isplati na taj način osigurati naše plodove, a mi godišnje osiguravamo oko 120.000 kilograma mandarina”, navode.
Jedan od ciljeva je plava oznaka EU
U skorijoj budućnosti planiraju zaštititi svoj proizvod – mandarinu, na način da dobiju certifikat za oznaku izvornosti i geografskog podrijetla (plava oznaka EU, op.a.) i samim time postići veću cijenu kako na domaćem tako i na inozemnom tržištu.
“Povećat ćemo, također, ponudu džemova i sokova jer tijekom naše sezone od 15. rujna do 1. veljače, kada prodajemo svježe plodove, uspijemo prodati i svu našu preradu. Nakon što sezona završi, kupci nas i dalje kontaktiraju i traže naše proizvode tako da planiramo osim pokrenuti i internetsku prodaju gdje će kupci putem kataloga moći naručivati proizvode i zatražiti dostavu na kućnu adresu. Osim toga, širimo se na Sloveniju i Češku gdje smo već prošle godine uvidjeli da možemo prodati sve naše prerađevine, a veliki poticaj su nam izuzetno pozitivne reakcije kupaca“, kažu iz OPG-a Anđelić.
Preko ljetnih mjeseci planiraju na obali otvoriti štand na kojem će se naći džemovi, sokovi, likeri i ostali eko proizvodi, a u postupku je i širenje na Dubrovnik.
Bitni su kupci i kvaliteta proizvoda – korektnost na prvom mjestu
Veseli ih i najava Ministarstva poljoprivrede koje planira izgraditi hladnjaču za skladištenje voća i povrća u Opuzenu kapaciteta 3.000 tona. “U udarnim sezonskim terminima berbe mandarine kada se mandarine ne mogu sve odjednom prodati, hladnjača će nam omogućiti skladištenje i čuvanje. To znači da ćemo mandarine moći prodavati kada bude veća potražnja, a time i veća cijena“, ističu. Hvalevrijedan je, kažu, i usvojeni program potpore za proizvođače mandarina za 2019. godinu u ukupnom iznosu od 20 milijuna kuna koji je namijenjen sprječavanju i suzbijanju mediteranske voćne muhe.
“Ljuti smo na OPG-ove koji prodaju uvozne proizvode pod ‘domaće iz Doline Neretve’, a u periodu kada kod nas još traje cvatnja, i zbog toga smo nedavno odustali od jednog trgovačkog centra s kojim smo imali ugovor. Na određeni smo način bili uvjetovani prodavati proizvode koji se mogu nabaviti samo iz uvoza pa dalje preprodavati pod ‘domaćima’. To pokazuje nemar i prema proizvođačima i prema potrošačima. Mi ne želimo sudjelovati u takvim manipulacijama, već nam je cilj biti fer i korektan. Bitni su nam kupci, njihova dobrobit i održavanje kvalitete naših proizvoda, ali i odnosa. Kao dobar primjer suradnje već četvrtu godinu ističemo splitski centar gdje su prepoznali našu kvalitetu i na obostrano zadovoljstvo suradnja i dalje traje“, kažu.
Kao pozitivan primjer ističu i suradnju sa Slovencima. Na slovenskom tržištu su prisutni već dvije godine, a prošle godine je grupa Slovenaca došla na plantažu mandarina gdje su iz prve ruke vidjeli gdje raste ono što inače kupuju. Ove godine u Sloveniji počinju s prodajom na dvije nove lokacije te traže vlastiti put do uspjeha. Veliku pomoć vide u udruživanju proizvođača mandarina, mogućnostima financiranja sredstvima EU fondova te ulaganjima u skladišta, kalibratore, pakirnice, hladnjače i slično.