Iako je od berbe mandarina prošlo pola godine, neki otkupljivači još uvijek nisu platili otkupljene mandarine. U slučaj se uključila i Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja koja smatra da se radi o kršenju zakona o nepoštenoj trgovačkoj praksi koji je precizirao rok isplate od 30 dana.
Među neplatišama je tvrtka Marinada koja je najveći otkupljivač mandarina u Neretvi ali još uvijek nije svojim kooperantima isplatila mandarine iz prošlogodišnje berbe. Stoga je Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja (AZTN) u pokrenula upravni postupak utvrđivanja iskorištavanja značajne pregovaračke snage nametanjem nepoštenih trgovačkih praksi u lancu opskrbe hranom protiv otkupljivača mandarina, Marinade.
Agencija će, kako se navodi u priopćenju objavljenom na AZTN-ovim mrežnim stranicama, u upravnom postupku ispitati sve elemente koji se odnose na sadržaj i realizaciju poslovnih odnosa otkupljivača Marinada s njegovim dobavljačima mandarina.
Iz Agencije ističu kako samo pokretanje upravnog postupka protiv određenog trgovca ili otkupljivača ili prerađivača ne znači nužno utvrđenje povrede Zakona o zabrani nepoštenih trgovačkih praksi, već je Agencija obvezna u postupku utvrditi sve relevantne činjenice i okolnosti, odnosno konkretne dokaze koji potvrđuju indicije koje su bile razlog za pokretanje postupka.
Na temelju konačno utvrđenog činjeničnog stanja, Agencija će donijeti meritornu odluku, navodi se u objavi, uz napomenu kako zbog zaštite poslovnih tajni, AZTN ne može komentirati niti iznositi detalje o postupku koji je u tijeku.
Odgovor na pitanje o neplaćanju mandarina poljoprivrednicima potražili smo u slatinskoj tvrtci Marinada.
– Marinada d.o.o. velikim je dijelom svog poslovanja vezana uz Fortenova grupu, kako sada, tako i posljednjih 15 godina.
Zbog krize sustava i njezina utjecaja na cjelokupno gospodarstvo, u posljednje se dvije godine nalazimo u složenoj situaciji, pojašnjavaju iz ove tvrtke koja je najveći otkupljivač mandarina u Neretvi.
– Ta je situacija zahtijevala ozbiljno restrukturiranje tvrtke, koje smo uspješno proveli i istovremeno odgovorili na sve izazove koje je tržište stavilo pred nas. Posljednji korak restrukturiranja u završnoj je fazi, te će tvrtki donijeti i dugotrajnu financijsku stabilnost.
Zbog vanjskih okolnosti, kao na primjer restrikcijske mjere Hrvatske narodne banke prema bankama, financijskim institucijama, a posredno i tvrtkama, nakon aktivacije tzv.„Lex Agrokora“, navedeno traje duže nego što smo planirali. Među ostalim, to je rezultiralo kašnjenjem u plaćanju naših obaveza, uključujući i one za mandarinu. Sama isplata mandarine vrši se kontinuirano pa nema govora o neplaćanju već isključivo o kašnjenju u odnosu na ugovorene rokove, pojasnio je predsjednik uprave Marinade, Slavko Mađarić.
Ministarstvo poljoprivrede dalo stroge upute otkupljivačima mandarina, jabuka i ostalog voća i povrća kojih su se dužni držati prilikom otkupa
U uputama se navodi da otkupljivači, među ostalim, moraju jasno navesti u ugovoru odredbe o cijeni proizvoda i načinu izračunavanja cijene, zatim koju kvalitetu prihvaća za otkup te rokove plaćanja, koji ne mogu biti dulji od 60 dana.
Otkupljivač je u skladu sa Zakonom o zabrani nepoštenih trgovačkih praksi u lancu opskrbe hranom obvezan s proizvođačem sklopiti ugovor u pisanom obliku, koji mora sadržavati sve odredbe bitne za njihov poslovni odnos, a osobito odredbe o cijeni proizvoda i/ili načinu određivanja, odnosno izračuna cijene, kvaliteti i vrsti poljoprivrednog ili prehrambenog proizvoda koji se isporučuje otkupljivaču i/ili prerađivaču, uvjetima i rokovima plaćanja isporučenog poljoprivrednog ili prehrambenog proizvoda.
Rok plaćanja, kako se navodi, ne može biti dulji od 60 dana od dana primitka poljoprivrednog ili prehrambenog proizvoda koji je predmet isporuke, odnosno ne može biti dulji od 30 dana od dana primitka svježeg proizvoda koji je predmet isporuke.
Ugovor također mora sadržavati uvjete i rokove isporuke poljoprivrednih ili prehrambenih proizvoda koji su predmet ugovora, mjesto isporuke poljoprivrednog ili prehrambenog proizvoda i odredbu o trajanju ugovora.
Kvaliteta kao element ugovora pri otkupu i prodaji jabuka, mandarina i ostalog voća i povrća primjenjiva je i mogu se koristiti tržišni standardi (opći i posebni tržišni standardi) za voće i povrće koji su propisani Provedbenom uredbom Europske komisije od 7. lipnja 2011. o utvrđivanju detaljnih pravila za sektore voća i povrća te prerađevina voća i povrća.
Na temelju navedenih tržišnih standarda može se formirati otkupna, odnosno prodajna cijena jabuka, mandarina i ostalog voća i povrća, navodi se. Slijedom toga otkupljivač u ugovoru ili javnoj objavi uvjeta može navesti da se cijena izračunava u skladu s propisanim elementima tržnih standarda.
Otkupljivač jasno mora navesti u ugovoru koju kvalitetu prihvaća za otkup te na koji način se parametri kvalitete odražavaju na cijenu odnosno na koji način se na temelju pojedinog parametra kvalitete izračunava cijena, koja je osnova i kako se vrši korekcija. Na takav način se osigurava transparentnost sustava otkupa kako za proizvođače tako i za otkupljivače.
Da bi otkup bio u skladu sa Zakonom otkupljivač u ugovoru mora navesti kakvu kvalitetu jabuka, mandarina i ostalog voća i povrća zahtjeva, odnosno mora navesti koji su to sve parametri kojima mora udovoljavati voće i povrće, kako prilikom preuzimanja ne bi došlo do nesporazuma je li otkupljivač dužan preuzeti isporučeno voće i povrće, ističu iz Ministarstva.
Također napominju kako je jabuke, mandarine i ostalo voće i povrće koje udovoljava ugovorenoj kvaliteti otkupljivač dužan preuzeti i platiti sukladno sklopljenom ugovoru.
Piše: Stanislav SOLDO