Ako se pristupne ceste pelješkom mostu ne izgrade do 2023. godine, Hrvatska će morati vratiti novac Europskoj uniji.
Ostaje nadati se da se takav crni scenariji neće dogoditi i da će se projekt mosta i pristupnih cesta zaokružiti u predviđenim rokovima, premda je teoretski moguć zbog brojnih žalbi u postupku javne nabave i odabira najpovoljnijeg izvođača radova.
Nakon pompozne svečanosti na gradilištu pelješkog mosta i posjeta kineskog premijera Li Kequianga uslijedio je još jedan hladan tuš – žalba austrijskog “Strabaga” na odabir izvođača radova na dionici pristupne ceste Duboka – Sparagovići. Tako je dovršetak projekta pelješkog mosta i pristupnih cesta postao još dalji i neizvjesniji jer će Kinezi izgraditi most puno prije pristupnih cesta.
Svjesni su toga i u Ministarstvu prometa i u Hrvatskim cestama, koje su investitori pelješkog mosta, ali su im ruke vezane Zakonom o javnoj nabavi, koji je usklađen sa zakonodavstvom Europske unije. Ni resorni ministar Oleg Butković nije mogao precizirati kada bi radovi na pristupnim cestama trebali početi. Tek je ustvrdio da očekuje kako će kompletan projekt biti dovršen do 2022. godine. Naime, prema potpisanom ugovoru s izvođačima radova, kineskom tvrtkom CRBC, rok za dovršetak mosta je srpanj 2021. godine. No to ne uključuje i radove na pristupnim cestama od Jadranske magistrale i Komarne, pa preko Brijeste do Stona, gdje ni jedna lopata nije zakopana.
Ako Kinezi nastave raditi ovakvim tempom (zabijaju i do četiri pilota dnevno), most će se završiti puno prije pristupnih cesta, koje već sada debelo kasne. Sve i kada bi na njima radovi počeli sutra, prema utvrđenim rokovima izgradnje kasnit će za mostom najmanje pola godine. Ali to su preoptimistična predviđanja jer tempo radova na pristupnim cestama diktiraju žalbe građevinskih tvrtki koje su se javljale na natječaje.
Podsjetimo, u tijeku su tri postupka javne nabave: izgradnja dionice Duboka – Sparagovići, stonske obilaznice (poddionice Sparagovići – Papratno i Papratno – Doli) te nadmetanje za opremanje i napajanje dionice Duboka – Sparagovići.
Premda u Hrvatskim cestama ističu da je rok za dovršetak cijelog projekta – gradnje mosta i pristupnih cesta – 31. siječnja 2022., to očito neće biti tako zbog trenutačnih i budućih žalbi u postupcima javnih nabava.
– Ne možemo reći da će se most i pristupne ceste dovršiti isti dan. Sam most se počeo graditi ranije jer njegova gradnja traje dulje nego pristupnih cesta. Krajnji rok dovršetka kompletnog projekta je kraj 2023. zbog europskog financiranja, ali to nikako nije varijanta s kojom računamo – kazao je ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković, koji nije želio komentirati izjavljene žalbe pojedinih ponuditelja ni odluke Državne komisije za kontrolu postupaka javne nabave.
– Državna komisija bi takve žalbe trebala brže rješavati budući da se radi o važnom infrastrukturnom projektu – kazao je Butković, još jednom ustvrdivši da ne zna kada će konkretno početi radovi na pristupnim cestama oko pelješkog mosta.
Pelješki most tako je postao talac pristupnih cesta koje se nisu ni počele graditi. Ako se žalbe u postupcima javne nabave nastave ovim tempom, teoretski je moguće da se ceste ni ne započnu raditi u iduće dvije godine pa bi se Hrvatska mogla naći u velikom problemu zbog rokova diktiranih iz Europske unije, koja bi mogla tražiti povlačenje svog novca natrag.
Stručnjaci za postupke javne nabave načelno drže da je Zakon o javnoj nabavi dobar i fleksibilan kako za investitore, tako i za ponuđače. Posebno ističu Državnu komisiju za kontrolu javne nabave, koja je izdvojeno tijelo koje u roku od trideset dana donosi svoje odluke upravo kako se ne bi otezao postupak.
Međutim, zakonodavac nije predvidio mogućnost takozvanog “obijesnog” podnošenja tužbi koje ruše postupke javne nabave u svim fazama, niti ima rješenje kako spriječiti “profesionalne” žalitelje. Naime, tijekom postupka javne nabave ponuditelji imaju pravo postavljati neograničen broj dodatnih pitanja, najčešće banalnih, i tražiti pojašnjenja, što dodatno produljuje rokove za donošenje konačne odluke. Primjerice, u jednom od postupaka ponuditelji su tražili dodatna pojašnjena oko izgleda zaštitne ograde premda je sve bilo specificirano u dokumentaciji.
A kada se odluka o najpovoljnijem izvođaču radova donese, onda nezadovoljnicima na raspolaganju stoji žalba koja, ako se usvoji, sve vraća na početak, slično kako je to bilo u posljednjem slučaju poništenja već izvršenog odabira grčke tvrtke “J&P Avax”, koja je za gradnju dionice Duboka – Sparagovići ponudila 464,9 milijuna kuna bez PDV-a, dok je procijenjena vrijednost radova u natječaju bila 482 milijuna kuna. Na ovakvu odluku Državnoj komisiji za postupke javne nabave žalio se austrijski “Strabag”, čija žalba je prihvaćena i postupak je vraćen na početak, dok je “J&P Avaxu” ostala mogućnost tužbe Upravnom sudu.
Tako se po ovoj špranci postupci javne nabave za pristupne ceste oko pelješkog mosta mogu rastezati godinama, svakako puno dulje od 33 mjeseca, koliko je investitoru potrebno za izgradnju ove dionice od Duboke do Sparagovića. Osim što je postupak odabira izvođača radova vraćen na početak, Hrvatske ceste “Strabagu” moraju platiti i 100 tisuća kuna za troškove žalbenog postupka.
Ponuditelji u postupku javne nabave s kojima smo razgovarali, a koji su željeli ostati anonimni, smatraju da je u ovom slučaju pogreška učinjena na strani investitora, Hrvatskih cesta, koje nisu isključile tvrtku “J&P Avax”, premda su imali saznanja o njezinu sudjelovanju u kartelima u Grčkoj, što je najteži oblik narušavanja tržišnog natjecanja. Ističu da se zakoni moraju poštovati te da će radove na ovoj dionici dovršiti u roku od 33 mjeseca od dana uvođenja u posao. Kako doznajemo, u novom postupku koji slijedi već su isključeni Grci, “Avax” i “Aktor”, koji je prethodno bio četvrtorangirani, te su u igri ostali GP “Krk” i “Strabag”, čime je sužen izbor, pa tako i mogućnost daljnjih žalbi.
U Hrvatskim cestama drže da su postupili sukladno odluci Državne komisije, pa je postupak javne nabave vraćen u ponovnu fazu pregleda i ocjene ponude radi donošenja nove odluke o odabiru izvođača na pristupnoj cesti Duboka – Sparagovići.
Što se tiče samih rokova, u ovom trenutku ih je teško predvidjeti budući da postupak javne nabave još uvijek traje. Međutim, ono što se može konstatirati jest to da su Hrvatske ceste reagirale žurno i ponovljeni proces do donošenja ponovne odluke o odabiru odradit će profesionalno i u najbržem mogućem roku, pojasnili su u Hrvatskim cestama.
Brojke31. siječnja 2022.
predviđeni rok za dovršetak cijelog projekta, gradnje mosta i pristupnih cesta
2023.
krajnji rok dovršetka kompletnog projekta
Zadnju pogrešku počinile su Hrvatske ceste, koje nisu isključile tvrtku ‘J&P Avax’ premda su imali saznanja o njezinu sudjelovanju u kartelima u Grčkoj
Piše: Stanislav Soldo