Kako spojiti antiku sa nadaleko poznatom ljekovitom biljkom aronijom ? To treba pitati mladog poduzetnika iz Krvavca nedaleko od Metkovića, Ivana Jelčića kojemu je upravo takvo nešto pošlo za rukom. Razvio je vlastiti brend sokova koje je nazvao Naronija.
– Naš novi brend Naronija je samo nastavak priče iz našega obiteljskog poljoprivrednog gospodarstva Jelčić Kican koje je još 2012 godine zasadilo prvu aroniju na području doline Neretve. Naronija je potpuno novo ime u kojem se sintetiziraju, preklapaju i kontaminiraju dvije riječi sa svojim značenjima. Prva od njih je Naron, najstarije poznato ime rijeke Neretve, po čemu je i najstariji grad dobio ime “Narona” a druga je skroz nova biljna i voćna kultura u ovim krajevima-aronija, reći će mladi poduzetnik Ivan pun dobrih poslovnih ideja koje pretače u stvarnost.
– Naronija je dakle novo ime za aroniju s obala Narone ili Neretve. Ako malo pažljivije pogledate našu ambalažu vidjeti ćete da se tu nalaze za svaki sok drugačiji ornament iz Narone. Samim tim pokušavam u svakom pogledu promovirati našu Neretvu, jer kako i naš novi slogan govori,naša Neretva je “Homeland of nature”-ističe Ivan Jelčić, kojemu u obiteljskom biznisu pomažu braća i roditelji.
Otkuda vam ideja za aroniju u Neretvi koja je postojbina mandarina i povrća-pitamo Ivana dok kušamo izvrsne proizvode od aronije.
– Prvu ideju da zasadimo aroniju dobili smo od naših prijatelja iz Čakovca, međutim kasnije smo malo više istraživali o tome na internetu i na kraju smo se odlučili za taj korak, koji se za sad pokazao kao pun pogodak.
A da je poslovno poduzetnička ideja pala na plodno tlo potvrđuje i široka pleta proizvoda od aronije-Naronije.
– Trenutno osim već svima prepoznatljivog matičnog ekološkog soka, radimo još u manjim količinama džem i čaj. To nemamo dugo u ponudi, jer se relativno brzo proda. Razlog tome je što još nemamo dovoljno velike kapacitete za neku veću proizvodnju, za razliku od proizvodnje soka koju smo usavršili do najsitnijih detalja . Trenutno možemo proizvesti 300 litara soka na sat u sadašnjem pogonu. Ovo nam je već drugi proizvodni pogon u pet godina godina, a već je u tijeku projektna dokumentacija za treći i nadam se zadnji pogon s kojim ćemo zaokružiti cijeli ciklus proizvodnje svih proizvoda. Aronija od polja do stola-kazuje nam Ivan Jelčić.
A pelata proizvoda poznatijih pod brendom Naronija
Se širi u upotpunjuje sa drugim sokovima a pravi boom je sok od šipka koji se nalazi u manje više svim eminentnim domaćim eko trgovinama u Zagrebu, Istri i Dalmaciji.
– Moramo priznati da nas je malo iznenadila potražnja za sokom od šipka jer ga već skoro pa i nema na skladištu, a daleko je nova berba. Tako da se dobro treba pripremiti za sljedeću sezonu. Soka od mandarine i ljutog domaćeg šipka već odavno nema, jer nisu bile velike količine proizvedene, s tim da smo testirali tržište kakav će biti odaziv i pokazalo se da je to to. Tako da već ove godine planiramo raditi najmanje šest vrsta sokova-otkriva nam Ivan.
Je li ljekovitost aronije miti ili imamo i znanstvene potvrde o ljekovitosti-pitamo ovog neretvanskog poduzetnika koji je u moru nezaposlenosti i beznađa primjer da se upornošću, trudom i radom ipak može uspjeti.
– Što se tiče ljekovitosti mislim da o tome najbolje govore recenzije na našoj Facebook stranici OPG-a, dapače može se na internetu naći i dosta znanstvenih istraživanja o učinku aronije na zdravlje. Uostalom nama su naši kupci dovoljan dokaz da aronija stvarno pomaže. Trenutno živimo u svijetu GMO hrane i svega umjetnoga, tako da osim aronije sve što dolazi iz prirode je zdravo, tako da mit definitivno pada u vodu kod ovakvih stvari.
Stoga je aronija prepoznata na hrvatskom tržištu i širi se kao trend zdrave prehrane. Ali ne ide sve tako glatko.
– Kako to biva kod nas postoji i druga strana medalje kad pričamo o soku od aronije i ostalim srodim proizvodima, a to je da pojedini “proizvođači” rade sok od koncetrata iz Poljske, dodaju vodu da bih povećali količine, stavljaju eko oznake iako to nisu… I sve se to radi zbog brze zarade. Sve je to kratkog daha ako mene pitate. Jer vrijeme i kvaliteta će pokazati čiji su proizvodi pravi, smatra Ivan.
– U ovih sedam godina koliko se bavimo s aronijom stvarno smo dosta uložili u marketing i cjelokupan proizvodni proces, tako da svaki dan učimo i razvijamo se bez obzira na iskustvo koje već posjedujemo.
Kakvi su daljnji planovi. Hoće li se plantaža aronije širiti ?
– Imali smo u planu širenje, ali sad iz današnje perspektive mislim da bih to bio preveliki zalogaj jer u Neretvi je obradiva zemlja dosta skupa za razliku recimo od Slavonije. Tako da smo odlučili više se posvetiti razvoju i ulaganju u proizvodnju ostalih proizvoda, kojih će biti dosta, ali s naglaskom na kvalitetu, a ne na količinu. Tako da se radujemo ovoj godini u kojoj očekujemo pregršt novih proizvoda i iznenađenja za ljubitelje aronije i proizvoda od aronije.
Što biste poručili mladim poljoprivrednicima koji se ovim poslom namjeravaju ozbiljno baviti ?
Da ne odustaju od svojih ideja i snova, bez obzira na okolinu. Koliko god teško bilo u početku sve se na kraju vrati i isplati. Treba uložiti puno truda, vremena i rada. I nama su se u početku podsmjehivali, a sad je trenutno dolina Neretve dom za 25.000 grmova aronije. Mislim da sam vam time sve rekao.
Piše: Stanislav SOLDO