Tanker STI Poplar, koji je udario u pristanište pločanske luke početkom kolovoza uskoro će napustiti sidrište. Vlasnik broda, koji plovi pod zastavom Maršalskog otočja, kompanija STI Popular Shiping Company odlukom splitskog Trgovačkog suda osnovala je fond ograničene odgovornosti u iznosu od 134 milijuna kuna (18 milijuna EUR-a) za namirenja materijalne i nematerijalne štete koju je pričinio udar broda. To je bio i uvjet da bi brod sa 27 tisuća kubika nafte mogao napusti sidrište na kojem je bio vezan 33 dana.
Podsjetimo, tanker je oštetio priveznu utvrdicu i noseću platformu zbog čega terminal za tekuće terete u pločanskoj luci nije u funkciji a brodovi sa naftom i derivati upućuje se u luku Rijeka. Sve je izazvalo poteškoće u opskrbi naftom i derivatima juga Dalmacije te regije Crne Gore i Bosne, a naftne kompanije zbog povećanih troškova transporta bilježe milijunske gubitke, koje će pokušati naplatiti iz osnovanog fonda.
– Riječ je o fondu ograničene odgovornosti i u tom smislu se očekuje da brodar pruži valjane bankarske garancije kako bi brod mogao isploviti. Prema mojim saznanjima isplovljenje broda uslijediti će vrlo skoro-kazao je ravnatelj Lučke uprave Ploče, Tomislav Batur.
Osim Lučke uprave, koja je među najoštećenijima zbog udara broda i potražuje nadoknadu materijalne štete pričinjene na terminalu i izgubljenu dobit jer terminal nije bio u funkciji, od vlasnika broda STI Poplar novčano obeštećenje potražuje i Luka Ploče, Ina, Adraitk tank terminals, kontrolne kuće, Terminali federacije BIH.
Prema međunarodnoj konvenciji odgovornosti brodova svaki brod odgovara za pričinjenu štetu po pojedinačnom događaju do određenog limita. Dakle, brod ne može bezgranično odgovarati a konkretno limit za ovaj brod STI Poplar je 18 milijuna EUR-a. Kada je brodar utvrdio da je potraživanje za štetu premašilo taj iznos zatražio je od suda da se osnuje fond ograničene odgovornosti iz kojega će se namirivati šteta. Sud je to odobrio uz uvjet da brodar pruži odgovarajuću bankarsku garanciju da će u slučaju pravomoćnosti presuda iz toga fonda biti plaćene pričinjene štete. Budući je riječ o velikom iznosu osiguravatelj broda za nju ne može odgovarati a u ovom slučaju osiguravatelj odgovara do najviše 18 milijuna EUR-a a sve iznad toga namiruje se iz fonda ograničene odgovornosti.
Šteta na terminalu procijenjena je na 12,5 milijuna kuna.
– Lučka uprava je sklopila je ugovor sa poduzećem, Pomgrad koji će izvoditi radove na obnovi tankerskog veza. Radovi u ovoj prvoj fazi sanacije koštaju 4,5 milijuna kuna i potrajati će od 45 do 60 dana, nakon čega će terminal biti stavljen u funkciju i moći će primati brodove, zaključio je Batur.
Piše: Stanislav SOLDO