Vlakove voze privatnici, a mi ostajemo na ulici
Dok se u Zagrebu čeka izbor direktora HŽ Carga, željeznica u Pločama polako ali sigurno propada.
Više od sedamdeset zaposlenika HŽ-a, strojovođa, manevrista i ostalih radnika uskoro bi se moglo naći na zavodu za zapošljavanje, jer je privatna tvrtka u suradnji sa željeznicama Federacije BiH od kolovoza preuzela većinu teretnog prometa iz Ploča.
Iako državna tvrtka HŽ Cargo ima radnike i opremu za obavljanje transporta, terete prevozi privatna tvrtka, koja u svom vlasništvu nema ni jednu lokomotivu ni vagona, koje, doznali smo, iznajmljuje od željeznica Federacije BiH. Ima tek nekoliko zaposlenika, koje je pod sumnjivim okolnostima preuzela od HŽ Carga. Točnije, riječ je o sedam strojovođa, koji su napustili državnu tvrtku i prešli raditi za privatnika te još nekoliko drugih radnika, ukupno dvadesetak.
Zastrašivanje
– Preko noći su zvali naše strojovođe, prijetili im, obećavali sve i svašta. Birali su one koji imaju petero djece – kaže povjerenik sindikata strojovođa iz Ploča, Mario Cigić, koji naglašava da im je na početku rečeno da će privatni operater, s kojim su ugovor sklopile BiH željeznice, prevoziti visokotarifnu robu, pa se na kraju ispostavilo da im se oduzima teretni promet. U mjesec dana čak 60 posto prometa za BiH koji je do sada prevozio HŽ Cargo.
Na ovaj problem Cigić je bezuspješno upozoravao upravu HŽ Carga, ali i Ministarstvo pomorstva, prometa i infrastrukture, koje je i vlasnik Hrvatskih željeznica, te i ministra Olega Butkovića. Ali odgovor nije dobio.
– Gospodine Butkoviću, moram vas pitati, kako je moguće da je privatni operater preuzeo posao od HŽ Carga, šutke i pod velom tajne u kolovozu, za vrijeme godišnjih odmora? Je li tržišna utakmica, gospodine ministre, kada privatnik zastrašuje naše ljude na najpodliji način prepadajući one koji su financijski najugroženiji i koji imaju najviše djece – pisao je Cigić ministru Butković od kojega je tražio odgovor zbog čega robe iz Ploča vozi privatni operater u iznajmljenim lokomotivama i vagonima na temelju ugovora sa željeznicama Federacije BiH, koje pak HŽ Cargu duguju peko 10 milijuna eura!
– Mi u Pločama smo ostavljeni i prepušteni sami sebi. Molimo vas da što prije dođete u Ploče i razgovarate s ljudima. Bojim se da nemamo puno vremena. Ne želimo voditi rat u kojem nitko neće pobijediti, ali moramo poduzeti nešto da se ljudi zaštite – napisao je Cigić u dramatičnom apelu upućenom resornom ministru Butkoviću.
On, kao i njegove kolege, danima se boje za svoj posao i egzistenciju. Svaka reorganizacija poslovanja išla je na štetu pločanskih željezničara, iako su rezultati poslovanja bili na njihovoj strani. Ipak, oduzimanje poslova teretnog prijevoza državnom HŽ Cargu mogao bi biti posljednji čavao u lijes državne željeznice u Pločama.
– Želim spasiti sebe i svoje kolege. Ljudi žive u strahu. Nitko ne zna što će biti sutra. Strojovođe se pozivaju telefonski i ucjenjuju. Kažu, ako ne prijeđeš kod nas, dobit ćeš otkaz u HŽ Cargu! Pa nije lako s pedeset godina dati otkaz i otići u nepoznato – govori Cigić, koji naglašava da privatni prijevoznik nema ništa od svoje opreme pa isto “otima” strojovođe i robu od HŽ-a.
– I kako takav može nama konkurirati. Svi spominju tržišnu utakmicu, ali ovo nije tržišna utakmica već svjesno uništavanje državne tvrtke za račun privatnika – kaže Cigić, koji se prisjeća da je HŽ Cargo u Pločama godišnje imao preko 2,5 milijuna tona prometa, više negoli Rijeka. Ali nekome je očito stalo da to sve uništi, jer svi šute, od Ministarstva prometa pa do uprave HŽ Carga.
Prljav posao
Problemi u Pločama počeli su prije nekoliko mjeseci kada se pojavio privatni operater radi prijevoza željezničkog tereta iz luke. Tada su počela i prva zastrašivanja zaposlenika HŽ Carga, da će oni preuzeti kompletan teret te da će svi željezničari dobiti otkaz ako ne prijeđu raditi za privatnika, prisjetio se Cigić
– Strojovođa je specifično zanimanje. Sedam naših ljudi je prešlo u privatnike, ali ne mogu reći da je to bilo dobrovoljno. Ucjenjivali su ih. Sve je to prljav posao. Nađu one koji imaju djecu pa im obećavaju da će im i djecu zaposliti. Ma nije to protuzakonito, ali nije moralno. Jer kad HŽ ne bude imao što voziti, svi ćemo kući – kazuje Cigić, koji naglašava da je gašenje HŽ-a u Pločama započelo još za mandata Siniše Hajdaša Dončića, koji je to nazivao uštedama u poslovanju.
– I tada smo proživjeli kalvariju, jer je taj ministar nakon stotinu godina postojanja ukinuo putničke vlakove u Pločama – kazuje Cigić.
I tako dolazimo do još jedne apsurdne situacije. U Ploče već nekoliko godina ne dolaze putnički vlakovi, a željeznice Federacije BiH uredno prodaju karte na relaciji Sarajevo – Makarska ili Sarajevo – Neum, po cijeni od tridesetak konvertibilnih maraka (120 kuna). Vlak, naime, putnike doveze do Čapljine, a u tri ljetna mjeseca tako je stiglo oko 24 tisuće putnika, koji dalje prema Makarskoj nastavljaju autobusima. Željezničari se stoga pitaju zašto taj vlak ne bi produžio do Ploča, gdje postoji kompletna infrastruktura za prijem putnika. Ali to očito nikoga nije briga, iako bi uz željezničare korist imala i lokalna zajednica.
Tako kolodvor u Pločama zjapi prazan, a ruzinava lokomotiva svjedoči da su tu nekada prolazile tisuće putnika.
U Ministarstvu prometa šute
Unatoč odaslanom upitu Ministarstvu pomorstva, prometa i infrastrukture, nismo dobili očitovanje na predstavku sindikalca Marija Cigića u kojoj iznosi probleme djelatnika HŽ Carga u Pločama, koji nemaju što raditi dok poslove prijevoza preuzima privatna tvrtka. Glasnogovornica Ministarstva Ana Matijašević obećala je odgovoriti na naš upit, koji do zaključenja ovog izdanja nije stigao.
Isto je bilo i s HŽ Cargom, koji se oglušio na naš upit u kojem smo tražili komentar kako jedna privatna firma na temelju prijetnji oduzima radnike i promet HŽ Carga zbog čega bi radnici u Pločama mogli ostati bez posla.
Strojovođa je specifično zanimanje. Sedam naših ljudi je prešlo u privatnike, ali ne mogu reći da je to bilo dobrovoljno. Ucjenjivali su ih. Ma, nije to protuzakonito, ali nije moralno. Jer kad HŽ ne bude imao što voziti, svi ćemo kući – kazuje Cigić
Ljudi žive u strahu. Nitko ne zna što će biti sutra. Strojovođe se pozivaju telefonski i ucjenjuju. Kažu, ako ne prijeđeš kod nas, dobit ćeš otkaz u HŽ Cargu! Pa nije lako s pedeset godina dati otkaz i otići u nepoznato – govori Cigić
Stanislav Soldo – Slobodna Dalmacija