Svečanosti potpisivanja ugovora o dodjeli bespovratnih sredstava za financiranje Pelješkog mosta, predstavljenog kao najveći infrastrukturni projekt suvremene Hrvatske, u dubrovačkom hotelu Valamar President nazočio je i poseban gost – Luka Bebić, bivši predsjednik Sabora RH i prvi čovjek koji je u Saboru iskazao potrebu Dubrovačko – neretvanske županije za izgradnjom mosta. Bilo je to 1. listopada 1998. godine, kada je Bebić za saborskom govornicom javnost upoznavao s problemima razdvojenosti hrvatskoga teritorija i izoliranosti stanovništva koje živi na tome području. Poluotok Pelješac Bebić je predstavio kao most prema otoku Korčuli, jednom od najnaseljenijih i u gospodarskom smislu najaktivnijih otoka. „Izgradnja mosta od Kleka, odnosno Komarne, ka poluotoku Pelješcu, ne samo da bi aktivirala cijelo područje Pelješca, koje je ostalo izolirano, nego bi put do Orebića i Korčule bio skraćen oko 70 kilometara. Izgradnja mosta značila bi svekoliki gospodarski razvoj cijelog jednog područja i, po mojoj procjeni, aktiviralo bi se preko sto kilometara hrvatske obale koja je do sada bila nepristupačna. S druge strane, realizacijom ovoga projekta ne bi osim autoputom morali prolaziti kroz Neum i biti izloženi pregledima na četiri mjesta, a jednom zauvijek iz svijesti stanovništva bi bila izbrisana izolacija Pelješca i dubrovačkog područja, dok bi se hrvatski teritorij integrirao na kvalitetan način“, govorio je te 1998. Bebić.
Kako ste se, nakon 19 godina, osjećali dok se potpisivao ugovor o financiranju mosta?
Sretan sam da sam doživio da se konačno zaokruži financijska konstrukcija i da započne realizacija projekta kojega toliko priželjkuju ovdašnji ljudi. Most je to koji je davno dozivan, davno očekivan i bio je davno potreban. Morale su se posložiti brojne okolnosti da bismo došli u ovu fazu. To doživljavam kao logičan slijed događaja, iako s zakašnjenjem. Izgradnjom mosta osigurati će se niz pogodnosti za ljude koji ovdje žive, a oni su to i zaslužili.
Jesu li vas progonile sumnje i jeste li se pokolebali tijekom gotovo dva desetljeća čekanja?
Čitavo to vrijeme imali smo prilike slušati one koji su cijeli projekt ismijavali, ironizirali i proglašavali ga glupošću. Predlagana su najrazličitija rješenja, samo da se izbjegne izgradnja mosta. A onda je Europska komisija, sa stručne strane, upravo most proglasila najboljim rješenjem. Njihovo mišljenje Vlada Zorana Milanovića samo je verbalno prihvatila, ali se ništa posebno nije radilo. Osobno sam uvijek vjerovao da će most biti izgrađen i, naravno, želio sam to dočekati. Izgradnjom mosta biti će dovršen projekt spajanja hrvatskoga teritorija, što je iznimno važno. Ove godine obilježava se 300 godišnjica Požerovačkog mira, kada je uspostavljen teritorijalni izlaz na more tadašnjeg Turskog carstva, u Neumu i u Sutorini u Boki Kotorskoj. Kao što znamo, danas je ostao samo Neum, jer je onaj dio priključen Crnoj Gori nakon Drugoga svjetskog rata. Logično bi bilo da se izlaz BiH na more definirao na samome kraju Hrvatske, a ne ovdje, ali to je bila jasna politička poruka. Sada poštujemo granice i s BiH sporazumno rješavamo pitanja oko mosta“.
Tko je, po Vama, najzaslužniji što će most biti izgrađen?
Najzaslužnija je država Hrvatske. Mijenjale su se Vlade koje su prihvaćale tu ideju i one druge. Ideja spajanja Pelješca s ostatkom Hrvatske vjerojatno je stara, ali nisu uvijek postojale mogućnosti i tehnička rješenja da bi se ostvario taj cilj. Stvaranjem suvremene, demokratske Hrvatske i osiguranjem mogućnosti samostalnog donošenja odluka o državnim investicijama, konačno su se stekli uvjeti za taj projekt. Ispunjava me ponosom činjenica da sam, u ime Kluba zastupnika tada vladajućeg HDZ-a, uz potporu županijskog HDZ-a, prije 19 godina mogao iskazati potrebu za izgradnjom mosta“.
Što Vama osobno znači most?
Kao građaninu i kao državljaninu RH, kao i ostalim građanima, most ima prevažnu funkciju povezivanja Domovine, sprječavanja daljnje izolacije ovoga kraja i osiguranja protoka roba i ljudi bez ikakvih zastoja. Nemam nikakvog osobnog interesa. Sretan sam što će uskoro ovo područje dobiti sasvim novu životnu dimenziju.
Opširan izvještaj o potpisivanju ugovora o financiranju izgradnje Pelješkog mosta pročitajte u novom broju Dubrovačkog vjesnika, koji će na pločanskim kioscima biti u subotu ujutro.