Skoro svi dalmatinski gradovi okreću se turizmu i turističkoj djelatnosti. Istražuju povijesno kulturnu baštinu, tradiciju i navike svojih predaka. Bave se proizvodnjom , preradom i promidžbom prirodno zdrave eko hrane i napitaka. Da bi uspjeli u tome, lokalni političari svojim prostornim i drugim planovima započinju sa revitalizacijom svojih područja. Obnavljaju napuštena sela, grade nova etno sela, dovode svu potrebnu infrastrukturu, kako bi turistima omogućili miran i ugodan boravak na selu. Ovakvih briga dužnosnici grada Ploča,još uvijek nemaju. Istina već 25 godina ulažu se ogromna financijska sredstva u izgradnju suvremenih lučkih terminala,međutim nema očekivanog prometa, a time ni odgovarajućeg zapošljavanja.
Ove 2016. biti će završen ulazno izlazni čvor od Čeveljuše do luke i grada Ploča. Na žalost prilikom izgradnje Dalmatine, nisu istovremeno izgrađene,projektom predviđene ulazno – izlazne rampe za pločansko zaleđe ( plinska, napuštena sela i naselja Općine Pojezerje ). Dakle,korištenje DLMATINE MOŽE SE ZAPOČETI SAMO U PLOČAMA I U VRGORCU. Već ovim propustom onemogućen je direktni prilaz sa Dalmatine, odnosno na Dalmatinu . Za ovaj propust HAC okrivljuje pločansku administraciju, koja nije blagovremeno reagirala. Do danas greška nije ispravljena,a obećanja se i dalje daju.
Zemljišta su i dalje rascjepkana, zapuštena i napuštena. Katastarska izmjera i zemljišne knjige nisu ažurirane,pa se još uvijek koriste,one koje je izradila Austrija prije 100 i više godina. Poljsko zemljište, oteto od seljaka u vrijeme SFRJ dato tj. prenijeto – prepisano je na ime nekadašnjeg poljoprivrednog dobra PODUH u Metkoviću. Već nekoliko puta ,ova zemljišta mijenjala su korisnika, odnosno posjednika.
Što se tiče brdskog zemljišta i dolaca, gdje su nekad rasle smokve i vinogradi, danas se u glavnom koriste,kao lovišta i čeke za odstrel divljih svinja. Čak šta više određena lovačka društva ta zemljišta su proglasili, svojim vlastitim lovištima.
Ipak, najveća devastacija POVJESNO KULTURNIH SPOMENIKA , učinjena je prilikom izgradnje cestovnih pravaca, počev od izgradnje Jadranske turističke ceste 1936, Jadranske magistrale 1965, lokalne ceste od Ploča prema Vrgorcu i Ljubuškom, koja se gradila u tri navrata (1954,1968,1980). Mnoge gomile i i srednjovjekovna grobišta na Dalmatini su stručno istražena, ali nisu dovoljno publicirana i nalazi, koji su sanirani,nisu adekvatno obilježeni. Ovdje se misli, na srednjovjekovne stećke odložene na putu prema Obličevcu, zatim na grobnicu u kojoj su pohranjene istražene ljudske kosti . Ta zajednička grobnica nalazi se unutar šamatorja crkve na Obličevcu. Na žalost, grobnica još uvijek nije obilježena. Prilikom izvođenja radova na svim trasama,osim Dalmatine, djelomično ili potpuno, uništen je veći broj prahistorijskih gomila,srednjovjekovnih stećaka kao i drugih povijesno kulturnih naslijeđa na prostorima grada Ploča.
REPETITOR NA BRDU GRADINA
Gradina je brdo smješteno iznad Malog Taleža i Vijala u lancu između Presla 427 m nv i Obličevca 271 m nv.
Prema predaji brdo GRADINA je služilo kao osmatračnica sa koje su seljaci osmatrali pokrete turske vojske. Isto tako sa vrha ovog brda praćeni su i pokreti okupatorske talijanske i njemačke vojske u II.svj.ratu,jer sa Gradine je pregledno cijelo vrgorsko – neretvanslo jezero (danas polje ), čije vode su oplakivale brda Žužulj, Sirač, Neum, Obličevac i Gradinu.
No prije par mjeseci bio sam iznenađen kada sam vidio da je na vrh brda Gradine postavljen visoki TORANJ – REPETITOR. Pomislio sam, kako je moguće tako veliki toranj podići na tako velikoj visini, jer sredstva javnog informiranja o podizanju tornja nisu obavještavala javnost. Šta više nisam primijetio da su ovu vijest ikada objavili i pločanski portali, koji inače pišu o svemu i svačemu.
Osobno sam koristeći se terenskim vozilom, obišao prilazni put od Obličevca do vrha brda, gdje je repetitor podignut. Izvođač je zasigurno koristio velike građevinske strojeve, koje je dopremio do crkve V. Gospe na Obličevcu, odakle je započeo graditi sasvim novu trasu. Trasa prelazi visoravan Obličevca i ide zapadno od Vijala vrhom Drinove doline i serpentinama dolazi do samog vrha brda Gradina. Put je dosta dobro izveden širok oko 4 do 5 m,sa određenim proširenjima.
Objekat (toranj sa pratećim postrojenjem) je lociran na samom vrhu točno između dvije velike prahistorijske gomile, koje jasno nisu istražene, moglo bi se reći, da su tek otkrivene. Ovim radovima gomile su tek malo oštećene, no u slučaju istraživanja gomila, repetitor bi svakako bio na smetnji, a možda zapreka. Pored toga ova novonastala trasa OGRANIČAVA STOLJETNI PUT PREMA OBLIČEVCU I KULI GRUBKOVIĆA. Na samom početku nova trasa postavljena je blizu šamatorja na oko 4 metra u višem nivou i time je ograničila širinu budućeg novog puta, kojeg treba graditi do srednjovjekovne kule plinskih knezova GRUBKOVIĆA.
DAKLE POTPUNA TAJANSTVENOST A TORANJ SE VIDI IZ DALEKA SA SVAKE STRANE. Takva tajanstvenost građenja kapitalnih objekata u Pločama je već viđena. Tako je usred Ploča građena i izgrađena TRAFO STANICA. Tako je pokušano da se u Pločama izgradi TERMO ELEKTRANA na ugalj itd.
Na kraju ove priče postavljaju se mnoga logična pitanja,kao na pr.
TKO JE INVESTITOR,ODNOSNO VLASNIK OVOG OBJEKTA ? DALI JE GRAĐENJE OBJEKTA I PRILAZNE CESTE BILO ILEGALNO ILI LEGALNO ? AKO JE BILO LEGALNO TKO JE IZDAO GRAĐEVINSKU DOZVOLU I POD KOJIM UVJETIMA ? KAKVU NADLEŽNOST U TOMU SVEMU IMA GRADSKA ADMINISTRACIJA GRADA PLOČA GRADSKI OCI I MJESNI ODBOR PLINA -JEZERO ? ITD.
Bilo bi lijepo kada bi se nadležni organi o svemu ovome očitovali ? Inače, preostaje nam da nagađamo dok netko ne istraži i utvrdi pravu istinu.
U Pločama rujan 2016. Piše Ante Erak iz Ploča