U srijedu neobičan prizor na željezničkome kolodvoru u Pločama – pristigao je putnički vlak s pedesetak gostiju, među kojima su veliku većinu činili Englezi, a ostali su bili Švicarci, Šveđani i Irci. Riječ je o turističkom putovanju zaljubljenika u željeznice, a uvjet je da kompoziciju vuče dizel lokomotiva. Jedan dio putnika radio je ili radi u željezničkim tvrtkama i već godinama organiziraju ovakva putovanja. U Ploče su stigli iz Zagreba preko Vinkovaca, Sarajeva i Mostara, a vraćaju se preko Doboja, Banja Luke, Sunje i Siska. U Pločama su se zadržali oko sat vremena i među domaćinima, koji su ih ljubazno primili, probudili nadu da će se ukinuta putnička linija vratiti. Philip Wormald, predstavnik agencije PTG Tours, organizatora putovanja, bio je prepun dojmova i oduševljen prirodnim ljepotama doline Neretve, ali i stanja u kojem se nalazi željeznička pruga, renovirana prije 12 godina, izrazio je nadu da će se vratiti redovita putnička linija do Ploča, ukinuta u prosincu 2013. godine na opće iznenađenje i ogorčenost Neretvana.
Naime, željeznički putnički promet do Ploča ukinut je nakon punih 128 godina, nakon što su pruga i željeznički kolodvori obnovljeni. Tako vlak iz Zagreba vozi samo do Čapljine, a obližnji Metković izgubio je status graničnog prijelaza. Nakon toga BiH strana uporno je ponavljala kako želi južnu prugu do mora, ali hrvatska strana pravi probleme. Ipak, polovicom svibnja ove godine u Sarajevu je organiziran sastanak na kojem se, između ostaloga, raspravljalo o ponovnoj uspostavi ove linije. HŽ Putnički prijevoz predstavljali su Robert Frdelj, član Uprave, te Tomislav Šabić i Milan Vindiš, Željeznice FBiH predstavljali su generalni direktor Enis Džafić, Rifat Čabrić, Marko Buntić, Namir Mahmutović, Lejla Hidović, Amel Delić i Vlado Soldo, dok su interese Željeznica RS zastupali generalni direktor Dragan Savanović, Bojan Ristić, Nebojša Lujić, Novo Panić i Željko Popović.
Na sastanku se raspravljalo o uvođenju u promet Talgo vlakova, proizvedenih u Španjolskoj. ŽFBiH su prije šest godina kupile devet garnitura takvih vlakova, svaka ima oko 250 sjedećih mjesta. Investicija je bila teška 69 milijuna eura, a, zbog različitih razloga, vlakovi još stoje i čekaju u Sarajevu! Dogovoreno je da u srpnju, nakon otklanjanja zadnjih prepreka, vlakovi počnu voziti na relaciji Sarajevo – Zagreb, a predstavnici HŽ PP naglasili su „određene probleme oko uvođenja međunarodnoga vlaka na relaciji Ploče – Sarajevo, te predložili da se u narednom periodu iznađe način i uvjeti puštanja vlaka na ovoj relaciji“. ŽFBiH su se obvezale razmotriti pokretanje Talgo garniture na relaciji Sarajevo – Ploče – Sarajevo u redu vožnje 2016/17 u dogovoru s HŽ PP, uključujući u pregovore s HŽ cargom. Neslužbeno doznajemo da jedan od problema realizacije ovoga projekta vezan uz to tko treba dati lokomotivu.
„Što se tiče ŽFBiH šanse za ponovno uspostavljanje putničke linije do Ploča su velike. Mi smo i 2012. godine bezuspješno pokušavali uvesti niskopodni elektromotorni vlak Končareve proizvodnje, ali su problem bili visoki troškovi na 22 kilometra dugačkoj dionici Metković – Ploče u Hrvatskoj. Nadam se da će na skorom zagrebačkom sastanku biti finalizirani dogovori iz Sarajeva, te da će već krajem ove godine putnički vlak voziti kroz dolinu Neretve“, rekao je Marko Buntić, predstavnik ŽFBiH za Hrvatsku.
Inače, željeznička pruga je renovirana na dijelu koji prolazi kroz Hrvatsku, remont od Konjica do Bradine završen je 2010. godine, a završena je i obnova od Čapljine do Konjica. Dionica na kojoj se trenutačno radi je Sarajevo – Bradina, dužine 36 kilometara. Na njoj je angažirana rimska tvrtka CF Generale Costruzioni Ferroviarie, a završetak radova očekuje se u kolovozu ove godine.