Prije nekoliko dana istekao je još jedan rok za završetak terminala za rasute terete, jedne od najvažnijih komponenti Projekta Integracije trgovine i transporta koji se uz financiranje Svjetske banke i Vlade RH od 2005. godine provodi u luci Ploče.
Ugovor o građenju za ovaj terminal čija je vrijednost preko 400 milijuna kuna potpisan je s poslovnom udrugom Cyes (Španjolska) i Viadukt (Hrvatska) 30.travnja 2012. godine s rokom završetka od 790 dana. Rok završetka terminala uključujući i tehnički pregled do sada je odgađan već tri puta. Prema važećem ugovoru o građenju posljednji rok završetka terminala bio je 30. studenoga 2015., ali terminal nije završen niti u ovome roku, jer radovi na gradilištu još uvijek nisu u potpunosti gotovi, što znači da je potrebno utvrditi novi rok završetka predmetnog terminala.
Na gradilištu je još potrebno obaviti određene radove na vodoopskrbi i odvodnji terminala, temeljenju tehnološke opreme kao i neke podmorske radove, nakon čega bi se trebala obaviti formalna primopredaja gradilišta između izvođača radova i nadzornog inženjera, te potom zakazati tehnički pregled. Iz Lučke uprave odgovorili su kako se završetak kopnenih radova na terminalu očekuje do 20. prosinca ove godine, te da će se određeni radovi manjeg obujma u maritimnom području zahvata odvijati i nakon tog vremena. Neslužbeno doznajemo da bi projekt mogao biti završen krajem siječnja iduće godine. Kada se uzme u obzir da je terminal prvotno trebao biti završen 30. lipnja 2014., uz pretpostavku završetka krajem siječnja 2016., može se zaključiti da će ukupno kašnjenje u izgradnji ovoga terminala biti gotovo 600 dana, odnosno dvadeset mjeseci.
Koji su razlozi ovome velikome kašnjenju nije u cijelosti poznato, no sigurno je da su izgradnju ovoga terminala pratile i brojne kontroverze počevši od velikog broja izmjena glavnog projekta, velike količine vantroškovničkih i nepredviđenih radova (preko 60 milijuna kuna) koji su uglavnom rađeni prema projektu izvođača što svakako nisu optimalna rješenja za investitora, naručivanje radova bez odobrenja Upravnog vijeća Lučke uprave pa sve do angažiranja vanjskog voditelja projekta na koga je do sada već potrošeno više od 1,2 milijuna kuna.
Ovoliko veliko kašnjenje imati će za posljedicu velike direktne i indirektne troškove za Lučku upravu Ploče koji se prije svega ogledaju u velikim dodatnim troškovima angažiranja nadzora, koordinatora zaštite na radu, voditelja projekta, klizne skale i sl. Ovi troškovi procjenjuju se na oko 10 milijuna kuna. Spomenutim ugovorom o građenju predviđena je i naplata penala u slučaju kašnjenja sa završetkom radova, sukladno ugovoru penali su definirani u iznosu od 0,05% ugovorene cijene radova, što iznosi oko 200 tisuća kuna po danu kašnjenja.
Ostaje za vidjeti kako će ova priča sa terminalom završiti, tko će u konačnici kome platiti milijunske penale i da li će netko možda i odgovarati za ovo veliko kašnjenje ili će pak sve pasti samo u zaborav.
Puna funkcionalnost terminala tek polovicom 2017.
Kapacitet terminala predviđen je u iznosu od 4,6 milijuna tona godišnje u prvoj fazi, pri čemu će na njega moći pristajati brodovi od preko 150.000 Dwt nosivosti. Ovim terminalom luka Ploče će se pozicionirati kao vrlo važna luka za rasute terete u ovom dijelu Mediterana koja će biti ulazno/izlazna luka Vc prometnog koridora i opsluživati tržišta susjednih država kao i drugih država srednje Europe. U ekološkom aspektu terminal će u bitnome popraviti dosadašnje loše stanje s obzirom na tehnologiju pretovara rasutih tereta u luci Ploče.
S obzirom da se terminal gradi na principima javno-privatnog partnerstva između javnog investitora Lučke uprave Ploče i privatnog Luke Ploče d.d., privatni investitor je dužan nabaviti i ugraditi prekrcajnu opremu na terminalu čija se vrijednost procjenjuje na oko 25 milijuna eura. Od trenutka primopredaje infrastrukture terminala, Luka Ploče d.d. dužna je u roku od 18 mjeseci nabaviti i ugraditi prekrcajnu opremu, uključujući i ishođenje građevinske i uporabne dozvole za istu. Izrada opreme ugovorena je s kineskom tvrtkom CNBM.