PPD Transport, prvo hrvatsko privatno željezničko društvo, osnovano godinu dana prije ulaska Hrvatske u Europsku uniju, polako ali sigurno osvaja tržište na području teretnog prijevoza. Bio je to povod za razgovor s direktorom tvrtke Oliverom Krilićem, porijeklom iz Ploča.
Iz pločanske luke za susjednu BiH odnedavno prometuju dva prijevoznika. Osim dosadašnjeg HŽ Carga, posao teretnog prijevoza obavlja i tvrtka PPD Transport. Jeste li, ukupno gledajući, zadovoljni do sada ostvarenim rezultatima i kakvi su planovi za budućnost?
PPD Transport je započeo sa prijevozima 2015. godine i od tada bilježimo kontinuirani rast, te smo 1. rujna 2017. pokrenuli i prvi vlak iz Luke Ploče prema BiH te nastavili rasti i na dom dijelu RH. Ciljeve koje smo si zadali za 2018. već smo počeli ostvarivati. Početkom godine uveli smo jedan par kontejnerskih vlakova tjedno na relaciji Rijeka – Banja Luka i tako brodarima omogućili jednostavniji pristup kopnenom terminalu. Uspostavili smo i vezu vlakom između Ploča i Sarajeva, a kroz 20-ak dana krećemo i s prvim kontejnerskim vlakom na relaciji Rijeka – Budimpešta. Vidimo ogroman potencijal u toj vrsti prijevoza koji na ovim našim područjima još nije zaživio kao u svijetu. Pozitivan primjer su nam dvije jadranske luke, Kopar i Trst. Danas iz Kopra vozi 12 pari kontejnerskih vlakova, a niti Trst puno ne zaostaje. Vidimo veliku šansu u razvoju tih vrsta prijevoza. U prilog nam ide i činjenica da je brodski put prijevoza za hrvatske luke kraći, a time i vremenski i cjenovno efikasniji. U idućih desetak dana očekujemo i naš prvi vlak prema Srbiji na graničnom prijelazu Šid. S tim vlakom smo pokrili sve pravce u RH osim ličke pruge pa je jasno koji ćemo si sljedeći cilj postaviti.
Kakve vrste tereta najviše prevozite i koliki dio tržišta zauzimate?
Gledano po volumenu roba, 2016. godine smo imali 3,7 posto tržišnog udjela, a 2017. oko 15 posto Naravno da smo takvim rezultatima jako zadovoljni, osobito jer se rast nastavio i u ovoj godini. Većina roba koje danas prevozimo su žitarice koje iz smjera Ukrajine, Rumunjske i Mađarske idu prema Italiji, a to radimo s partnerima u Mađarskoj i Sloveniji.
Također, u jako dobroj suradnji sa željeznicama u Federaciji BiH i Republike Srpske prevozimo i velike količine rasutih roba – razne vrste ugljena, željeznih ruda, starog željeza i sl.
Koliko PPD Transport ima lokomotiva i je li u planu povećanje njihovog broja i broja zaposlenih?
U ovom trenutku imamo 5 novih električnih Siemens Vectron lokomotiva (najmodernijih lokomotiva na tržištu), 3 dizel električne lokomotive, a kroz koji dan nam dolazi i prva manevarska dizel-hidraulična lokomotiva od 3 ugovorene koje će biti isporučene ove godine.
Početkom naredne godine bit će spremna još dva nova Vectrona, a povremeno kada to opseg posla zahtijeva iznajmljujemo i lokomotive Slovenskih Željeznica, nekih partnera iz Austrije i Mađarske ili Željeznica Federacije BiH.
Ukupno, neprestano vozimo 9-10 lokomotiva i nadam se da ćemo taj broj povećavati, prema potrebama tržišta. Sukladno tome rast će i broj zaposlenih. Ovo je djelatnost u kojoj svi resursi prate rast prijevoza.
Poznato je da se dogodio pad prometa roba na domaćim prugama i u lukama. O čemu ovisi povratak robe na domaće pruge i u domaće luke?
Na žalost 2008. i 2009. godine, početkom svjetske krize pao je volumen prijevoza tereta kroz Hrvatsku, ali i kroz susjedne zemlje. Oporavkom ekonomije u okruženju, pravci roba su promijenili smjerove i zaobišli Hrvatsku. To je bio razlog kontinuiranog pada transporta kod nas, naročito jer su u RH 80 posto roba tranzitne robe. Vratiti je možemo agresivnijom komercijalnom aktivnošću, garancijom tranzitnih vremena i svakako nižom cijena prijevoza. Ova zadnja aktivnost je najopasnija jer jako jeftinim prijevozima imate samo kratkoročan pozitivni efekt, a dugoročno ste na gubitku. Baš zato su jako važne investicije u zastarjelu infrastrukturu. Kada imate lokomotive koje mogu voziti 160 km/h, kada je na prugama dozvoljeno voziti 80-100 km/h, nameće se pitanje kako je uopće moguće imati prosječnu brzinu vlaka od 22 km/h? S boljim prugama svi bi prijevoznici mogli jamčiti tranzitno vrijeme što je za većinu roba jako bitno. Na taj bi se način svim prijevoznicima omogućio lakši iskorak na tržište ponudom stabilnijeg i bržeg transporta, a svakako i dozvoljene intervencije same države koja je u tom segmentu napravila pomak i omogućila potpore kontejnerskoj vrsti prijevoza, koja će dobro doći u smislu konkurentnosti.
Efekti ulaska Hrvatske u EU su se u teretnom željezničkom prijevozu značajno vidjeli prošle godine kada se nakon dugo godina povećao transporta roba. Po mom mišljenju tome je najviše doprinijela liberalizacija željezničkog prijevoza. Pa samo PPD Transport je skrenuo 1 milijun tona nove robe na pravce kroz Hrvatsku!
Tko su vam najveći konkurenti i u kakvim ste odnosima s konkurencijom?
Trenutno u RH prometuje nekoliko stranih prijevoznika, mi i HŽ. Svi smo na neki način konkurenti jedan drugome, ali za sada je ta tržišna utakmica u granicama fer play-a. U ovom poslu je korektnost i garancija isporuke prema kupcu jako važna i mislimo da je to ključ uspjeha. U nekim slučajevima cijena nije presudna. Mi primjerice vozimo zasigurno najskuplje lokomotive na tržištu pa samim time ne možemo uvijek biti jeftini, ali garantiramo kvalitetnu uslugu i online informaciju kupcu u svakom trenutku, tako da je zadovoljstvo suradnje obostrano.
Iz HŽ Carga u Pločama optužuju Vas da ste im na prijevaru preuzeli 60 posto posla i dio radnika, premda nemate niti jednu lokomotivu u svome vlasništvu. Zbog bojazni od daljnjeg gubitka poslova, prijete i prosvjedima. Kako to komentirate?
Ploče su moj rodni grad i stalno sam tu. Tu mi žive roditelji, rodbina, prijatelji. Zato mi jako smeta što grad ne napreduje onom brzinom kojom bi mogao. Pojavom ENNA grupe, kojoj pripada i PPD Transport, na ovom području, događa se značajan iskorak u smislu razvoja ovog kraja, zapošljavanja ljudi i dugoročne garancije u smislu stabilnosti zaposlenja. Samo mi u PPD Transportu, u zadnjih 6 mjeseci zaposlili smo 50 ljudi u Pločama, osigurali im egzistenciju. Pamtite li vi kada je zadnji put jedna tvrtka u Pločama zaposlila 50 ljudi? Osobno sam ponosan što mogu tako djelovati u svome gradu. PPD Transport će sigurno nastaviti zapošljavati. U svakim promjenama ima i nezadovoljnih, to nije ništa čudno. U ovom slučaju, na sreću njih je malo, ali su glasni. Podrška koju u Pločama doživim svaki put kad sam ovdje potvrđuje mi da radimo dobro za ovaj kraj.
Nezadovoljstvo prema nama, potpuno je promašilo adresu i to zato jer je više od polovice naših zaposlenika došlo baš iz HŽ Carga, gdje su ili otpušteni kao višak ili su dali otkaze pa prešli kod nas. Ja mislim da je odlično što su se oni koji su ostali bez posla uspjeli zaposliti kod nas.
Hoćemo li mi lokomotive kupovati ili iznajmljivati stvar je naše procjene kako ćemo bolje poslovati, kako imati uvijek noviji, kvalitetniji, konkurentniji vozni park, prilagođen svim vrstama roba koje u određenom periodu vozimo. Mi smo trenutno odlučili lokomotive iznajmiti, a ulagati u znanje i kvalitetu usluge kako bismo bili što konkurentniji. Unutar tvrtke imamo ispitni centar za strojovođe po planu i programu EU. Također, centralizirali smo informatički sustav i razvili vlastite aplikacije zbog kojih smo papirologiju za koju nekima treba i dva tjedna sposobni pripremiti za doslovno 20 minuta. To je naša prednost.
Vaša matična tvrtka je djelomični koncesionar Luke Ploče. Što je PPD Transport do sada napravio u Pločama i kakvi su daljnji planovi?
ENNA grupa (vlasnica PPD-a i PPD Transporta) je najveći dioničar Luke Ploče d.d., pokrenula je izgradnju jednog od najvećih terminala za tekuće gorivo i LPG na Mediteranu te je dio već pušten u upotrebu. PPD Transport s ostalim tvrtkama u grupaciji doprinosi puno većoj konkurentnosti Luke Ploče, koja bi mogla rasti i nekoliko puta u odnosu na današnje volumene. Na svima nama je da tu priliku iskoristimo i podržimo projekte za koje mislimo da osiguravaju budućnost i egzistenciju.
PPD Transport ima zadovoljne kupce, zadovoljne zaposlenike i potporu cijele grupacije u daljnjem rastu i razvoju. Unijeli smo najmoderniju informacijsku tehnologiju u željeznicu. Sami smo je smislili i razvili i s ponosom je pokazujemo svim partnerima u EU. Naš mladi stručnjak, Dubrovčanin Ivan Perak je već postao poznato lice u europskim željeznicama kao inovator razvoja informacijskog sustava. Ponosni smo na njega i niz drugih mladih stručnjaka unutar tvrtke i cijele grupacije. Kao takve prepoznale su nas velike svjetske tvrtke i dolaze raditi s nama, a meni je posebno drago da dolaze i u Ploče.
Kao bivši direktor HŽ Vuče vlakova i član Uprave HŽ Holdinga, možete li opisati razlike u funkcioniranju te državne tvrtke i PPD Transporta?
Cijeli intervju s Oliverom Krilićem možete pročitati u Slobodnoj Dalmaciji!